HTML

Kapcsolat




Friss topikok

2012.05.30. 07:15 Squatting Stingray

Időszakos böjtölés


ELKÖLTÖZTÜNK! Az új oldal: emelj.com


Azt már kifejtettük, hogy miért hülyeség az "egyél 2-3 óránként, hogy pörögjön az anyagcseréd" mantra: teljesen mindegy, hogy naponta kétszer eszel vagy tízszer: ettől sem az anyagcsere nem gyorsul, sem más - ismert előnyei nincsenek. Kivéve talán az egész napos jóllakottság-érzést, amihez annyira hozzá vagyunk szokva. Voltál már valaha igazán éhes? Most nem arra gondolok, amikor Anyu otthon egy órával később készült el a vacsorával.

Érdekes módon (a táplálékkiegészítő-ipar legnagyobb rémületére) úgy tűnik, egyre népszerűbbek a böjtöléssel operáló étrend-protokollok. A böjtölés ebben az esetben azt jelenti, hogy rendszeresen, adott ideig nem viszünk be kalóriát ételből vagy italból - ettől lesz időszakos, angolul intermittent fasting (IF). A módszer szószólói szerint a rövid ideig tartó böjt hatására javul a vérkép, az inzulin-érzékenység, valamint a szervezet egyre inkább a zsírraktárakat mozgósítja az idő előrehaladtával. Többféle protokoll is létezik, a két legnépszerűbb a Brad Pilon által kitalált és Eat Stop Eat című könyvében leírt módszer, valamint a Martin Berkhan nevével fémjelzett Leangains (utóbbi kicsit már több is: az edzést és táplálkozást is magában foglaló rendszer).

ese-pilon.jpg

Brad pályafutását egy táplálékkiegészítő-gyártó cégnél kezdte, ahol volt alkalma első kézből megtapasztalni, hogyan működik ez az iparág. Kiábrándulva a hatástalan készítményekből és étrendekből, fokozatosan jutott el a böjtölés alkalmazásáig. Az Eat Stop Eatben általa ismertetett módszer egyszerű: heti egy vagy két alkalommal egy-egy 24 órás böjtöt iktat be. Ez praktikusan adott nap vacsorájától következő nap estig tart, így tulajdonképpen mindennap ehet a delikvens. Brad a könyvben részletesen kifejti a böjtölés fő előnyeit: a szervezet ilyenkor áttér a zsírraktárak felhasználására, hogy biztosítsa a szükséges energiát - valamint impulzusszerűen növekedési hormont termel. Az eredmény az izomtömeg megőrzése, valamint a kalóriamegvonás miatt fogyás a zsírszövetből.

Az Eat Stop Eattel kapcsolatban az egyik legmegalapozottabb kritika a relatíve hosszú böjttel kapcsolatos: a máj glikogénraktárai 16-18 óra után általában már kiürülnek, és ekkor az izmok lebontása is magasabb szintre kapcsol.

berkhan_cheesecake.jpg

A Leangains egy 16/8-as protokollal dolgozik mindennap: 16 óra böjt, a kalóriabevitel pedig egy 8 órás ablakban történik. Fő ismertetőjelei:

  • Böjt mindennap, 16/8 rendszerben, a böjt kezdete és vége minden nap ugyanakkorra esik.
  • Magas intenzitású, alacsony volumenű edzés heti három alkalommal, összetett gyakorlatokkal (felhúzás, guggolás, fekvenyomás, húzódzkodás).
  • Makronutriensek particionálása: a szénhidrátokat főleg edzés utánra helyezi, pihenőnapokon alacsony szénhidrát-, és megnövelt zsírbevitel.
  • Kalóriák nagyobb része edzés után kerül bevitelre.
  • Pihenőnapon csökkentett kalóriabevitel, esetleg lassú kardióedzés.
  • Opcionálisan a böjt ideje alatt edzés, aminosavak (BCAA) bevitelével kombinálva.

A 16/8 felosztás többféle rendszerben történhet, az egyéni igényekre szabva: a böjt vége eshet ebédidőre, de akár más időpontra is - a lényeg Martin szerint, hogy rendszer legyen a dologban; nagyjából ugyanakkor kezdődjön és végződjön. Martin egyébként lelkesen elemzi a témában megjelenő legújabb cikkeket is: ha valamilyen témában ír, akkor azt minden esetben körüljárja és alaposan alátámasztja hivatkozásokkal is. Nem reprezentatív felmérésünk szerint ma ez a legnépszerűbb IF-protokoll.

Azt egyébként mind Brad, mind Martin hangsúlyozza, hogy fogyás csak akkor lesz böjtölés mellett is, ha a napi átlagos kalóriabevitel a szintentartáshoz szükséges kalóriamennyiségnél kevesebb. Az IF-módszerek használhatóak tömegnövelés és fogyasztás esetén is, a bevitt kalóriák mennyiségét a célhoz igazítva.

jb_after.jpg

A legérdekesebb kísérletet időszakos böjtöléssel kapcsolatban ezidáig Dr John M Berardi zavarta le - saját magán. Természetesen ez nem tudományos igénnyel történt (már csak az n=1 minta miatt is lehetnek fenntartások), de John a több hónapig tartó teszt alatt több protokollt is kipróbált, mindezt precízen dokumentált kalóriabevitel és rendszeres súlyzós edzés mellett, valamint teljes vérképet csináltatott a kísérlet előtt és után is. Tapasztalatait összegezve megállapítja, hogy

  • 10 kilót fogyott, testsúlya 87 kilogrammról 77 kilogrammra csökkent.
  • Testzsír-százaléka 10%-ról 4%-ra csökkent.
  • Minimális izomtömeget veszített.
  • A 77-80 kilogrammos testsúlyát 4 hónapon keresztül tudta tartani.
  • Két olyan protokollt talált, ami nála működött: a heti egynapos és a 16/8-as böjtölést.
  • A vérképeredmények között csak minimális eltéréseket tapasztalt.

John szerint a kísérlet alapvetően sikeres volt, és számos dolgot tanult belőle: a kalóriák és a makronutriensek (a Leangainsszel kapcsolatban fent már kifejtett) particionálása jó ötlet, a teljes értékű ételek szerinte jobbak a feldolgozott élelmiszereknél és a táplálékkiegészítőknél, valamint érdemes feljegyezni mit eszünk, és rendszeresen ellenőrizni súlyunkat - ha pedig kell, beavatkozni a kívánt cél érdekében.

A legnagyobb tanulság a böjtölést kipróbálók között azonban általában az, hogy teljesen felesleges megszállottan és babonásan extra mikromenedzsmenttel járó étkezési mintákat követni (napi 6-7-8 étkezés, ugye), vagy egy kihagyott reggelin stresszelni: szervezetünk képes megbirkózni a rövid ideig tartó böjtökkel. Sokaknál a dolog vonzerejét pont az adja, hogy el lehet szakadni attól a kényszerképzettől, hogy egész napunk az ételek biztosítása körül kell hogy forogjon. Az időszakos böjtölés nem csodaszer, de ésszel használva komoly segítség lehet.

71 komment

Címkék: táplálkozás diéta leangains ese


A bejegyzés trackback címe:

https://emelj.blog.hu/api/trackback/id/tr584476401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

[corristo] 2012.05.30. 07:50:00

két hónapja vagyok leangainsen, kicsit bezsírosodtam, szálkásítani akartam, gondoltam, kipróbálom. minden várakozásomat jelentősen fölülmúlta. az baszki, hogy nincs ott a folyamatos evési kényszer, a para, hogy jaj, mi lesz, ha izmot vesztek, jaj-jaj, hát az megfizethetetlen. egészen biztos vagyok benne, hogy az elkövetkező évek a testépítésben az IF vs. oldschool megközelítések közötti meccsekről fognak szólni.

Lokál Patrik 2012.05.30. 09:38:57

Először én is csak a fejemet fogtam, hogy ez mekkora hülyeség, hiszen szembement minden eddigi broscience-szel és alapnak tekintett elvvel.

Másrészről kibaszottul hatásos, pár hónapja próbálkozom (a 8 órát nem mindig tartom pontosan), és elképesztő eredményeket lehet elérni a közérzetet, erőnlétet és a kinézetet is tekintve. Hihetetlen mennyiségű zsírtömeget és centiket vesztettem - a mérleg és a tükör is meggyőző. Izomveszteségről nem tudok beszámolni, sőt :)

A régi gépes-kardiós edzéstervnél az volt a gondom, hogy ha nem ettem előtte szénhidrátot, egyszerűen rosszul lettem - most ez az erőnléti javulással és az edzésterv átalakításával nincs ilyen gondom.

További tisztázandó terület, hogy eddigi tanulmányaim szerint a reggeli elhagyása cukorbetegséghez vezethet hosszú távon (?) - erre kellene még valami megnyugtató adat.

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.05.30. 10:01:39

@Lokál Patrik: amennyire én tudom, cukorbetegséghez az vezethet, ha valami miatt inzulinrezisztencia alakul ki. Ez több okból is megtörténhet, ld. en.wikipedia.org/wiki/Insulin_resistance

Az IF viszont az alapján amit én olvastam pont hogy javítja az inzulinérzékenységet, erről elég sok cikk van, pl jap.physiology.org/cgi/content/full/99/6/2128

@[sy]: mind a kettő működik, annyi különbséggel, hogy az oldschool módszer mellett nincs életed, egész nap azon gondolkodhatsz mit kellene enni legközelebb, vagy este/reggel órákig csak főzöcskézel, hogy másnap meglegyen mind a 6-7-8 kajád. Akinek egész nap semmi dolga, vagy obszesszív-kompulzív típus, ugye... :)

[corristo] 2012.05.30. 10:41:03

@Squatting Stingray: persze, tudom én, hogy működik, próbáltam azt is, csináltam is, és ha az nincs, valószínűleg sosem szedem úgy rendbe a kajálásomat, mint ahogy rendbe szedtem (és aminek a rutinját most már igencsak élvezem). de az, amit te is mondsz, az az, ami miatt az IF protokollok a következő években egyre nagyobb teret fognak nyerni: egyszerűen összehasonlíthatatlanul kevesebb energia és idő ugyanazt az eredményt elérni. én egyelőre csak a zsírégetés terén tudok nyilatkozni, mert tömegelni nem próbáltam még így, de hát ez összehasonlíthatatlan.

Lokál Patrik 2012.05.30. 12:51:08

@Squatting Stingray: köszi! Ezt így most nem értem elsőre, de majd megpróbálom kitallózni belőle a lényeget :D

[corristo] 2012.05.30. 13:19:38

@Lokál Patrik: az inzulinrezisztencia a tartósan viszonylag magasan tartott inzullintól alakul ki. ha valaki sokáig olyanokat zabál, ami az egekbe tornássza a vércukrot (és így az inzulint), egy idő után a sejtek ellenállóvá válnak az inzulinnal szemben, és a vérben levő cukor nem jut át a sejtfalon (ezért nem jó egyébként túl sok telített zsírt sem CH-val együtt fogyasztani: a telített zsírsavak ugyanis növelik a sejtek inzulinrezisztanciáját). a szakaszos böjtölésnél a vércukor szint és az inzulin szint a böjt ideje alatt kifejezetten alacsonyan van, és ugyan a böjt megtörésekor megelmekedik, a megelőző böjti időszak miatt semmiféle káros hatása nem lesz. ezt mindenki tudja, csak ugye az öregsulis megközelítés szerint a böjt = rettenetes mértékű izomvesztés. a szakaszos böjtőléses protokollok gyönyörűen példázzák, hogy ez faszság. megjegyzem amúgy, hogy pl. lyle macdonald általam olvasott cuccaiban sincs ez a katabolizmus dolog annyira kihegyezve, mint ahogy itthon rettegnek tőle.

Jenya 2012.05.30. 14:50:30

A régi öregek is tartottak böjtöt=minden pénteken. Volt aki húst nem evett aznap, volt aki aznap nem étkezett semmit. Makkegészséges volt mindenki, és bírták a földeken is a fizikai munkát. Ugyan ennek vallási okai voltak, nem élettaniak, mindenesetre hasznos.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2012.05.30. 15:47:16

Egy "fogyókúrás" dal szövege:
A BÁLNA

Csapzott bálna fut a hegyen.
Távol áll tőle, hogy egyen,
Mindenképpen fogyni akar.
Égből lenyúl érte a Kar,
Felhőszintig fölemeli,
S fókazsírral tölti teli.
„Minek neked cingár alak?
Én pufóknak alkottalak.”

videoklipje:
youtu.be/Ml63i0DEapc
:)
illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2011/07/balna.html
:)

bigthereal 2012.05.30. 15:54:12

köszi a tippet, kipróbáljuk:)

Max val Birca · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.05.30. 19:10:17

Én vacsora és reggeli között szinte mindig betartom a böjtöt.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.05.30. 20:38:24

Ki kene probalni.
Iszonyu onfegyelem kell hozza.
Legalabb is magambol kiindulva.

Harcosok Étrendje · http://harcosoketrendje.blog.hu/ 2012.06.02. 18:44:26

Hello Stingray!

Csak kiváncsiságból: a Harcosok Étrendjét miért hagytad ki a felsorolásból? Amúgy Berardi is említi, na meg úgy tudom, hogy Ori volt az első a sorban, aki IF étrendet alakított ki.

Üdv,

Jilly Dávid

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.06.02. 19:27:48

@Harcosok Étrendje: nem igazán böjt, abban az értelemben ahogy a leangains vagy ESE az (0 kalória adott ideig).

radirpok_ 2012.06.08. 07:25:59

Én leangains-szerű étrenddel (annak a böjtölés és az emelt fehérjebevitel részét betartva) és kettlebell muscle programmal fogytam fél év alatt kb. 15 kilót, testzsírszázalékom most olyan 12-13 lehet. Ez volt télen, tavasztól váltottam, mivel alapvetően bicajozni szeretek, ahhoz meg enni kell (többek között sok szénhidrátot). De a reggelit legtöbbször most is kihagyom, és délelőttre általában egy-két alma jut. Eddig tartom a súlyomat, és már tervezgetem, mi lesz jövő télen, van még rajtam olyan 5 kiló felesleges zsír, meg esetleg egy kis izmot is fel kellene szedni..
Javaslat a következő Mythbusters rovatba: az esti étkezés. Tavaly ősztől kezdve a mai napig a kalóriáim nagy részét (60-70%-ot) este 8 körül, vacsorára fogyasztom, és sosem voltam jobban. Ja, edzeni is délután-este szoktam.

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.06.08. 10:35:51

@radirpok_: jó ötlet, ez a "6 után ne egyél" valóban egy elég elterjedt tévhit. A bringázás nálam tavasztól-őszig a kardióedzés, sosem értettem azokat akik ilyen időben a futópadon szenvednek.

Arch$tanton 2012.06.25. 15:51:01

Leangainsről lesz még cikk?

Az alábbi étrendet ütöttem össze, jó szerintetek?

LEANGAINS
9:00 10g BCAA
9 :15-10:45 EDZÉS 5g BCAA
10:45 10g BCAA
11:45 10g BCAA F : CH
13:00 kaja cs-rizs 250+100 50g+70 250brokk 5g lenmag 1 alma
16:00 kaja cs-rizs 250+50 50g+35 250brokk 10g ol. 5g len
19:00 kaja cs+kr 200+200 40g+40 1 alma 10g ol. 5g len
21:00 kaja túró 250g+30g 35g+23g casein 5g lenmag

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.06.25. 16:23:10

@Arch$tanton: ez kalóriában nem sok, hány kiló vagy? Érdemes edzésnapokon többet enni, pihenőnapokon pedig visszavenni (+20%/-20% a rekomp elvileg, de valószínűleg jobban jársz ha eldöntöd hogy fogyasztasz vagy tömeget növelsz).

Arch$tanton 2012.06.25. 17:07:55

~2480 kalória, bocs hogy kicsit szétcsúszott.

0.6g zsír/tskg
3g fehérje/tskg
2g ch/tskg

naponta

84kg vagyok jelenleg, zsír szeretnék leadni, 2 éve tömegelek 73-ról indultam. eddig napi 6x ettem, de megtetszett ez a rendszer, meg a növekedési hormonos dolog.

Mit javasolsz? Kösz hogy segítesz. :)

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.06.25. 17:13:34

@Arch$tanton: én inkább szétválasztanám, 2000 kalória pihenőnapon, 2750 edzésnapon (előrehaladás függvényében ezeket utánaigazítva). Pihenőnapon több zsír, kevesebb szénhidrát, edzésnapon fordítva (pihenőnap mondjuk 1.5g ch/tskg, edzésnap 3g ch/tskg, maradék kalória pedig zsír). Nem muszáj persze ha túl sok mikromenedzsmenttel jár, de teljesítménynek jobb lesz ha edzésnapokon picit szintentartás felett eszel.

Arch$tanton 2012.06.25. 17:33:49

Köszi! Akkor csinálok egy másik étrendet is, ezt meg kicsit átszerkesztem.

Még egy utolsó kérdés, aztán visszaváltok read only üzemmódba. :)

Az esti utolsó 21:00 órái étkezésemben van 9g telített zsír a túró miatt (2.8g 100g-ben) Ez így nem gáz? Esetleg dobjak mellé még egy kis lenmagolajat, hogy "feljavítsa" meg úgy általánosságban mi a helyzet az esti zsírbevitellel? Eddig azt olvastam hogy gátolja az alvás közbeni növekedés hormon kiválasztódást, vagy ez bullshit?

Arch$tanton 2012.06.25. 19:12:37

Felmerült még 2 kérdés bennem. :)

21:00-kor mehet még 60g zab, hogy meglegyen a nap 3g ch/tskg?

Az első étkezésnél edzés után lehet benne egy kis zsír, vagy inkább ne?

Köszönöm a választ előre is.

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.06.25. 21:55:32

@Arch$tanton: az a 9g nem olyan sok, valamennyi telített zsír kell is hogy a tesztoszteronszint ne csökkenjen. Edzésnapokon 21:00-kor mehet még a zab ha belefér a CH-keretbe. Edzés után, rögtön az első étkezésnél Martin is csak CH-t + fehérjét javasol, de ha az a kis zsír pár grammot jelent akkor az nem oszt nem szoroz (amúgyis nehéz full zsír nélküli étkezést abszolválni).

Arch$tanton 2012.06.26. 13:11:28

Köszönöm a segítséget, 1-2 hónap múlva beszámolok az eredményekről és tapasztalatokról.

üdv

[corristo] 2012.06.26. 18:09:51

@Arch$tanton: elvileg a leangainsnél egyrészt az edzés utáni BCAA-t nem közvetlenül edzés után, hanem egy órával utána kezded inni, másrészt viszont az edzési utáni első étkezésre essen a CH bevitel jelentős része. én pl. most edzésnapon 200g rizst tolok, annak a 75%-a simán lemegy első kajálásra.

Arch$tanton 2012.06.26. 21:20:05

200g rizs azért az kemény :D

Mennyi húst eszel mellé?

A BCAA-t én is láttam, hogy van egy óra az edzés vége és az edzés utáni BCAA között csak azt nem értem miért.

BCAA elvileg 0 kalóriás, és edzés utáni katabolizmos... stb. Azért csináltam így, hogy valami kompromisszumot kössek a régi és az új között.

Arch$tanton 2012.06.26. 21:23:45

Most látom, rosszul olvastam, azt hittem egyből 200g rizs megy edzés után. :)

Én is 200g rizst tolok edzés napon 200g krumplival és 50g zabpehelyhes túrós caseines turmixot.

Arch$tanton 2012.06.26. 21:28:17

Egyébként mik az eredmények a leangainsel neked? Melyik csinálod a 4 közül? Nekem csak Early morning fasted training ami megoldható egyenlőre. Kíváncsi vagyok ennek a módszernek az eredményességére.

A régi Weider féle is műkdött nálam, de a beleölt energia és pénz kapcsán többet vártam tőle így naturálban is.

[corristo] 2012.06.26. 23:24:17

@Arch$tanton:
>Egyébként mik az eredmények a leangainsel neked?

ld. a legelső hozzászólást a poszt alatt :)

én is fasted traininget csinálok, utána általában szokott lenni 2-4 óra az első kajáig. addig BCAA. a böjtöt általában turmixszal töröm meg, aztán utána jön a rendes kajálás. fehérjéből a szokásos 2,2g/tskg-t tolom, CH-ból meg pihenőnapon nagyon keveset, edzésnapon többet. érdemes csekkolni a reddit leangains subját, meg a rippedbody.jp-t, van egy csomó működő broscience, meg fasza kalkulátor, én az alapján dobtam össze a makrókat.

én amúgy ezzel már elég lazán kezelem a félrekajálást, meg az eccerű CH-t, konkrétan leszarom, edzésnapon belefér egy kis extra ch, tolok egy kis csokit, vagy amit kívánok, nem feszülök úgy, mint tavaly ősszel, amikor klasszikus öregsulis szálkásítást csináltam - mondjuk ebben az is benne van, hogy egyszerűen nevetséges az a szintű izomlebomlástól való félelem, ami bennem is volt, meg úgy általában a testépítőkben. lassan három hónapja tolom (0/-20), ledobtam 12 kilót, és közben emelem a súlyokat. :DDD innentől meg nekem tök mindegy, ki mit mond.

Arch$tanton 2012.06.27. 11:11:34

Igen, olvastam a hsz-ed, csak jó olvasni mások eredményeit, reméltem jobban kifejted. :)

Kösz az infókat, az említett oldalakat is elmentettem könyvjelzőbe, valami hasonló edzéstervet állítottam én is össze, felhúzás guggolás fekvenyomás megy minden edzésen, aztán teszek még pár gyakorlatot, mindezt heti 3x.

Ha strandon leszek miközben lejár a 16 óra én is oda fogok verni a kalóriáknak rendesen nyugodt, szívvel. ;D

Pihenőnapokon egyébként használsz BCAA-t, vagy csak edzés napokon?

12 hét alatt 12 kg az teljesen korrekt.

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.06.27. 11:17:52

@Arch$tanton: még egy dolog, amire nem árt odafigyelni, az az edzésvolumen. Diéta alatt amúgyis érdemes visszavenni, és inkább az intenzitásra fókuszálni, de Martin is inkább alacsony volument, magas intenzitást és alapgyakorlatokból álló programot javasol IF + fogyasztás esetén, pl examine.com/leangains-faq/#summary5

[corristo] 2012.06.27. 13:43:49

@Arch$tanton: nem tudok bővebben írni róla, nem is akarom nyomni a leangainst, én tuti, hogy jó ideig maradok ennél, tömegeléshez is, mert nekem egyszerűen hozza.

BCAA-t nem nyomok pihenő napon, csak edzéskor. nem vagyok egy finnyás gyerek, de a BCAA ízét azért próbálom minimálisra szorítani az életemben. :DDD

Arch$tanton 2012.06.27. 19:10:18

Köszönöm mindkettőtöknek a segítséget!

alekiborg 2012.08.18. 21:58:30

@Squatting Stingray: @[sy]:

egy kerdesem nekem is lenne, ha tudtok, segitsetek legyszi :)

nalam a zsiregetes az elso, jelenleg ez a klasszikus (napi 5+ etkezes, alacsony ch+zsir, heti 3-4 sulyzos + aerob edzes) formaban tortenik

melo miatt eleg sok elokeszulettel jar ez az egesz a kaja miatt, raadasul unom mar ezt a menetrendszeru kajalast, arra gondoltam, hogy kiprobalom a leangainst, foleg, hogy soha nem okozott problemat ha akar egesz nap bojtoltem, viszont a suru kajalas nehezemre esik :)

a kerdes: ez igy mukodhet?

jellemzoen este 8 korul jarok edzeni, ez kb. 1 ora sulyzos edzest jelent meg 50-60 perc bringat, es ejfel-2 kozott fekszem le aludni

az elkepzelesem valahogy igy nez ki:
1. 18:00 elso kaja = turmix
2. 22:00 masodik kaja = ch + feherje (csirke, rizs, hal, akarmi)
3. 24:00 - 01:00 harmadik kaja = ch + feherje + kis zsir (pl. turo)

igaz, hogy igy kb. 6-7 ora csak a kajalasi idoszak

koszi!

[corristo] 2012.08.18. 23:03:27

@alekiborg: ha ilyen kajálási ablakban gondolkozol, és zsírégetsz, a helyedben én tutira éhgyomorra edzenék BCAA-val, és aztán kaja.
a biciklizésre semmi szükség nincsen amúgy zsírégetéshez. martin berkhan kifejezetten ellenjavalja súlyzós napokon az extra kardióterhelést.

alekiborg 2012.08.18. 23:28:40

koszi!

ebben az esetben viszont elorebb kene hoznom az edzest, nem?

[corristo] 2012.08.19. 08:32:01

@alekiborg: hát én nem tudom, hogy mit kellene csinálnod, a leangainsben az a jó, hogy elég nagy szabadságot ad a szervezés terén, akkor edzel, amikor edzel, akkor van a kajálás, amikorra időzíted, minden kombóra van berkhamnál példaétrend is, úgyhogy ha nyolckor szoktál edzeni, akkor edz nyolckor. ha szeretsz este tíztől hajnali hatig kajálni, akkor kajálj akkor :)

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.08.19. 08:47:27

@[sy]: @alekiborg: esti 8-as edzésnél nem jön ki sehogy sem. De nem gáz az sem, ha az első étkezés mondjuk 6-kor van - mondjuk kevesen bírják ki este 6-ig kaja nélkül, de ha neked megy, akkor semmi gond. Az a lényeg, hogy a napi rutinhoz igazodjon az étrend, ne fordítva.

alekiborg 2012.08.19. 10:51:56

@Squatting Stingray: @[sy]: koszi a tippeket sracok, hetfohoz egy hetre neki latok a dolognak.. szerencsere eleg keson tudok kelni, szoval szerintem nem lesz gaz a 6 orai kajalassal, majd kiderul

a tapasztalatokkal jelentkezem par het mulva :)

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2012.09.10. 19:11:10

Az időszakos böjtre épülő étrendeknek megvan a maga helye a sporttáplálkozásban, de eddig (hangsúlyozom, hogy eddig!) még a hagyományos módszer sokkal biztosabban hozza az eredményeket (főleg izomtömeg tekintetében)

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.09.11. 10:02:11

@Darky_: @[sy]: az én tapasztalatom az, hogy sokkal nehezebb ugyanazt a kalóriamennyiséget bevinni 8 órában, mintha nem lenne időbeli megkötés - kevesebb kalóriával meg nyilván nehezebb tömeget építeni.

Lokál Patrik 2012.09.11. 10:05:48

@Darky_: szerintem mondjuk az izomtömeg nem releváns :) Emelni kell, minél többet, aztán jól fog kinézni az ember.

[corristo] 2012.09.11. 10:23:42

@Squatting Stingray: a fene se tudja, nekem ez nem jelentkezett különösebb problémaként a leangainsnél. hagyományos tömegeléssel is nehezmre esett megenni a kellő CH mennyiséget rizsából meg zabból. mondjuk az is igaz, hogy pont a leangains miatt simán bevállalom az IIFYM-et is, persze ésszel, és azért lényegesen egyszerűbb úgy tartani a makrókat, ha rá tudok segíteni kis csokival, ilyenekkel.

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.09.11. 11:41:38

@[sy]: ez az egész "clean eating" szektaszerű megszállottság szerintem is felesleges és kontraproduktív - simán lehet (főleg edzés után) fagyit, sütit, csokit stb nyomni. Persze ésszel - ha aznap kicsit karozgattál, akkor egy egész csokitorta nyilván nem fér bele. Ha viszont lenyomtál egy teljes test edzést, új egyéni csúcsot guggoltál, akkor nyugodtan el lehet utána engedni kicsit a gyeplőt. :)

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2012.09.11. 14:13:56

@Lokál Patrik: Ez túlságosan leegyszrűsítené a dolgokat, és nem is mindenkinél jön be.
@Squatting Stingray: Pontosan erre akartam kilyukadni. A böjt rendkívül jó hatással lehet a szervezetre, de a legtöbbször nehézkessé teszi a megfelelő kalóriabevitelt és emésztést (a túlevés miatt)

[corristo] 2012.09.11. 14:16:11

@Darky_: ha jól láttam, neked az IF=harcosok étrendje. na most azzal az az egyetlen baj, hogy nem IF. leangainsben, vagy ESE-ben nem alulevés és túlevés van. nyolc óra alatt ((LG) bevinni a kalóriát meg lényegesen egyszerűbb, mint a harcosok négy órája alatt.

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.09.11. 14:19:16

@Darky_: hát edzés után mondjuk én is annyit eszek, amennyit fizikailag meg tudok. :) De mellette hihetetlen jó a böjtölés során azt érezni, hogy nincs bennem semmi, nem puffadok a kajától (amihez nem kell sokat enni, legalábbis nekem).

bátortamás 2012.12.04. 22:03:55

Ektomorfként reggel 9től kb éjfélig 5-6x telezabálom magam, hogy meglegyen a 2600-3000kcal (75kg vagyok) és így is nagyon nagyon lassan növök. Nem tudom, hogy fele ennyi idő alatt mennyi kaját lehet bevinni, de biztos, hogy az nem tömegelés lenne.
Valakinek valami ötlet?

[corristo] 2012.12.04. 22:26:24

a növés lassú, ha nem zsírosodást érünk alatta.

de amúgy, ha kiszámolom, akkor kajálásonként 500 kcalt eszel meg, ami furcsa nekem kicsit, én a mai, edzés utáni, böjt megtörő kajálásommal betoltam 1800-2000 kcalt.

[corristo] 2012.12.04. 22:35:52

egyébként pont a múltkor olvastam a t-nationon egy cikket, ahol azt taglalja a csávó, hogy ha hardgainer vagy, akkor tényleg nem biztos, hogy a legjobb módszer az IF.

meg is van: www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/your_diet_isnt_building_any_muscle

szóval nem tudom, elképzelhető, hogy igaz, és ha valaki nagyon ektó, akkor nem jön be neki az IF.

Zoe_the_Genius 2012.12.07. 15:00:22

Szép dolog jó dolog, de vannak emberek, én, akik annyit koplaltak már (és híztak meg tőle), hogy rettegnek a korgó gyomortól mert nem akkora jellemek, hogy utána ne a kétszeresét egyék meg a szükségesnek:-) ezért én nagyon is reggeli és tízórai párti vagyok, ha ez a kettő meg volt akkor a többinél már gyerekjáték NEM A ZSIRÁFRA gondolni:))) ha értitek mire gondolok. De ha az egész napom üres hassal, szédelgéssel és korgó gyomorral indul, el van baszva az egész úgy ahogy van. Majd Jom Kipurkor kipóbálom, de addig még majd egy évem van ehe. Mindjárt olvasom a kommenteket is.

Zoe_the_Genius 2012.12.07. 15:12:19

A 0 kalória az azt jelenti, hogy víz meg üres tea, right?

Kemények vagytok, elolvastam, én tényleg nagyon félek az ilyesmitől.

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2012.12.08. 13:29:21

@Zoe_the_Genius: a legjobb étrend az, amit be tudsz tartani. Ha neked reggeli meg tízórai kell a jó közérzethez, azzal sincs semmi gond. :)

[corristo] 2012.12.08. 15:28:15

@Squatting Stingray: de hát a reggeli nem zárja ki a leangainst pl, 7-15-ig kajaablak, szevasztok. akkora reggelit lehet enni, hogy délig eszed.

HumorHerold 2012.12.21. 19:47:25

Megszokás kérdése az egész,az hogy mennyit tudsz megenni az ugyan úgy növelhető mint az izomzat,a gyomor képes a tágulásra,én nem csak 1-szer 2-szer alkalmazom a 24 órát hanem Így élek, hétfő,kedd,szerda,csütörtök,péntek egy kajálás edzés után olyan 5-6 óra körül,vasárnap meg teljes böjt,egy kajálás alatt simán betolok 2500 kalóriát is úgy hogy nincs benne szemét kaja,szval sima :D De ha több kéne erávernék még egy kis édességet is..

angelocska 2013.01.15. 10:24:50

Egyelőre nem merek belevágni, gimiben (szal úgy 12 éve) volt egy elég hosszú időszak, mikor délután 3-ig nem ettem és nem volt semmi bajom, de jó ideje inkább az a jellemző, hogy 2-3 óránként leszédülök, amint esik a vércukrom. Reggel úgy kelek, hogy első dolgom a konyhába menni, ha megéhezem, akkor zombi átalakulás és idegesség! Talán csak megszoktam az állandó evést és a vércukor ingadozása játszik velem, mikor kezd apadni, az kezd rosszul esni... talán csak kéne 1-2 hét, mire erre át tudnék állni a 16/8-ra és onnantól menne. Hát, gondolkozom még, talán bevállalós... köszi!

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2013.01.15. 10:35:57

@angelocska: nem való mindenkinek, meg nem is ez a szent grál. Hasznos eszköz, ha tolerálod a böjtöt - nekem 2-3 hét után olyan simán ment délig a csak víz + kávé, hogy észre se vettem amikor már enni kellett volna.

angelocska 2013.01.22. 21:12:32

@Squatting Stingray: Köszi a tippet! Belevágtam :) egyelőre a kaják összetételén fordítottam, de 3 nap után nem hogy nem kínoz a szomj és a hányinger, elfelejtek inni és nő az erőm, éberségem, jól vagyok :D minden nappal tolom ki az első evés idejét. Örülök, hogy elkezdtem és hogy megkérdeztelek Titeket. Egyik legjobb cselekedetem az utóbbi fél évben metalozott-angelocska.blog.hu/2013/01/22/ennyi_edzes_megy_ehgyomorra_dieta_3_nap

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2013.01.23. 12:03:01

@angelocska: szép. :)

Nálam és Patriknál az IF gyakorlatilag az életmódunk része lett - ha nem is követjük betűre a Leangains ajánlásokat. Nálam pl általában 14 órás a böjt, de edzés során is inkább az egy fokkal alacsonyabb intenzitást + gyakoribb edzésalkalmakat preferáljuk, ellenben az LG ajánlásokkal. De éhes szinte sohasem vagyok, van, amikor 16 óra után is úgy szólnak rám hogy menjek már ebédelni.

arman 2013.02.01. 12:47:58

Én már 1x-r elkezdtem a leangains-t, 1x meg a renegade diet-ot. Mindkettőt abbahagytam 5 hét után, mert arra jutottam, hogy ugyan 2-ik héttől úgy tűnt hogy megszoktam, aztán 3 héttől megint ingerültebb voltam. És 5 héten rájöttem, hogy sokkal többet veszekszem otthon is emiatt :) Most 1 hete újra belevágtam, mert így könnyebb beleférnem a napi kcal szükségletembe, egyenlőre egész jó.
Bár reggel vagy délelőtt edzek elég intenzíven, és észrevettem, hogy így kevesebb az erőm hiába iszok közbe BCAA-t, úgyhogy ma lenyomtam előtte egy banánt is, aztán délbe ettem újra. Lehet nem nekem való ez.

arman 2013.02.01. 14:19:56

egyébként ti mennyi kcal-t visztek be edzés, és nem edzés napon? Esetleg makrókban ez hogy nézz ki? Én edzés napon 2000-t kb, abból kb 200 g ch, és 120-140 g protein. Nem edzés nap 1600 kcal és 100-120g ch, és ugyanennyi protein.

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2013.02.01. 16:28:22

@arman: hány kiló vagy, BF% nagyjából mennyi?

Lehet hogy kevés amit eszel - én ha rendesen vacsorázom este 8-9 felé, akkor másnap reggel akkor se tudnék enni ha pisztolyt tartanának a fejemhez.

arman 2013.02.01. 16:36:26

@Squatting Stingray: most épp 75, és kb
14-15% BF. Igen én is azon gondolkodtam, hogy lehet azért érzem éhesnek magam 1 hónap után is, mert este normál vacsorát eszem, kb 500 kcal.

arman 2013.02.01. 16:39:29

@Squatting Stingray: és ez a vacsora 7-kor van zöldség, 15 dkg hús, és egy kevés fekete csoki. Majd esetleg még ha éhes vagyok 9 fél 10 körül túró 100g, 1 dl tej, 15g whey, és edzés nap ananász :)

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2013.02.01. 16:40:11

@arman: ehhez próbálj meg azért többet enni, mondjuk 200-300 kalóriával. A napi kaját meg én kettéosztanám, 1000-1200 kalória délben és este is.

Cartman (ex Cartman) 2013.02.01. 22:28:09

@arman:
Este be kell kajálni rendesen.

Nekem úgy jön ki jól, hogy a böjt végén (nálam ez 12-13 óra körül van) egy szolíd ebéd, aztán este 7-8 között komoly vacsora. Sok hús, zöldség-gyümölcs, olajosmagvak, ilyesmi. Vacsorára jól kell lakni, hogy másnap délig ellegyél.

Érdekes, hogy a böjt végén valóban könnyű kontrollálni az étkezést. Meglepően kevés elég ebédre.

Ühüm 2013.02.02. 22:11:46

Ismét Bunny magvas gondolatai erre a kérdésre:"Szia, a kérdésem, hogy mit gondolsz a Leangainsről vagy hallottál-e róla!? Nem linkelem be, két magyar oldal is írt már róla, de valami Martin Berkhan a kitalálója és nem valami sittes, harcos anyám kínja őrületről van szól, legalábbis az elmondottak alapján."

Bunny:"Jó nagy faszság lehet. De ezek jók, mert mindig van mit leszarni."

[corristo] 2013.02.02. 22:57:01

@Ühüm: :DDDDDDDDDDDDDDDD

édes istenem.

Csumabá 2013.02.04. 20:41:32

Sziasztok,

az IF-fel a Hodge-ikreknél ( :-) ) találkoztam először, aztán eljutottam a Leangains-hez, s a diétámat ("Cutting") az ajánlott irodalomként is számon tartott rippedbody.jp-n olvasottak alapján állítottam össze, Andy Morgan írásai alapján, elvileg jól, a gyakorlatban már nem vagyok ennyire biztos.

A "Cutting" diéta lényege, ha jól vettem ki, hogy egy hetet alapul véve kell kalóriadeficitet kialakítani (s napi bontásban nézi). Edzésnapokon 10%-kal kell többet, pihenő napokon 30(-35)%- kal kell kevesebbet enni a napi átlag elégetett kalóriaszámnál (BMR) képest.
~100kg vagyok, a zsír nélküli tömegem 70-75kg lehet.

Edzésnapon így 2100kCal-t eszem, pihenőnapon 1400kCal-t. Ez utóbbinál a fehérjét ugyanolyan szinten (180g) tartva mint edzésnapon, s a zsírt megemelve duplájára (60g, ajánlásra) a ch csak 35g-ra jön ki... pihenőnapon.
Létezik hogy ilyen kevés szénhidrát javasolt?

A ch edzésnapon 280g-ra jött ki. Az pedig nagyon soknak tűnik (= 3 zacskó 125g-os rizs...) :-)
Elszámoltam volna? Ha valakinek van tippje, megköszönném! Köszi!

rippedbody.jp/2011/10/23/how-to-calculate-leangains-macros/

[corristo] 2013.02.04. 21:15:34

@Csumabá: nem, ezek teljesen jó értékek lehetnek, bár 25%-os testzsírnál, én tutira nem bohóckodnék, hanem nyomnám a -10/-30-at, hadd fogyjon a zsír. én ennél jóval kevésbé behízva is így fogytam, nem láttam kárát. ennek a +10-es variációnak a magyarázata, hogy akkor elvileg edzésnapokon izmot növelsz, pihenőnapon meg zsírt égetsz, de énnekem ez fölösleges lassításnak tűnik. tessék rendesen leszálkázni, aztán ha megvan el lehet kezdeni kombinálni, hogyan tovább. 25 kiló zsírt első lépésben minimum 7-8 hónap lesz rendesen lepattintani (és itt nem strandgyőztes fazonról beszélünk), ha beleszámítom a 3-4-5 (kinek hogy) hónap környékén beálló stagnálást, amikor úgyis át kell váltani egy kicsit rekompra.

Csumabá 2013.02.18. 19:55:44

Köszi, sy! Akkor én sem bohóckodok, csökkentem a ch-t edzésnapon is... thx!
süti beállítások módosítása