HTML

Kapcsolat




Friss topikok

2013.01.07. 09:55 Squatting Stingray

Csak tiszta forrásból


ELKÖLTÖZTÜNK! Az új oldal: emelj.com


Aki olyan idős mint Patrik és jómagam, az bizonyára emlékszik azokra az időkre, amikor az egészség-központú és tudatos táplálkozás elkezdett beszivárogni a hétköznapi emberek életébe is. Magyarországon - mint minden - ez is némi fáziskéséssel történt meg, valamikor a 90-es évek közepén jelentek meg először a lájt meg az egészséges élelmiszerek a boltok polcain.

Ahogy minden divathóbort, az egészséges, avagy tiszta étkezés is hullámokban támad. Első körben ugye a zsírt kiáltották ki a fő bűnösnek, aztán szépen következtek a telített zsírok, a koleszterin (max napi egy tojást egyél!), a magas glikémiás indexszel rendelkező ételek, aztán napjainkban úgy en bloc a szénhidrátok, de különösen a ciánnál húszmilliószor hatékonyabb idegméreg, a tudjukkik által a táplálkozási láncba juttatott, a kokainnál is addiktívabb, de annál sokkal toxikusabb cukor. Az igazán szofisztikált elmék aztán még az egyes cukorfajták között is disztingválnak, újabban a fruktóz az első számú közellenség, az ugyanúgy üres kalóriákat adó és jóval magasabb GI-vel bíró szőlőcukor (amelyet amúgy sok testépítő ész nélkül fogyaszt edzés után) egyelőre nem került célkeresztbe. A vicces az, hogy a húsz éve még az elhízás-járvány első számú felelősének tartott zsírok szinte már a tudatos és egészséges táplálkozás alapköveinek számítanak.

sugar_poison.jpg

Amikor egy-egy ételt vizsgálunk objektíven, roppant tudományos szemüvegünkön keresztül, még csak-csak lehet átfogó ítéletet alkotni róla. Sokkal gázosabb azonban, amikor ételek csoportját, vagy akár bizonyos tápanyagokat próbálunk minősíteni, hogy vagy a tiszta, vagy a mocskos bélyegzőt ráüthessük a végén, és legyen végre megint mit utálni együtt (legjobb kohéziós erő!), mi, egészségesen tápoló, a pórnépet és étrendjét csak biztonságos távolságból, némi megvetéssel vizslató, tudatosan étkező személyek. A valóság azonban az, hogy jelenleg nincs olyan tudományos klasszifikációs gyakorlat vagy útmutató, ami alapján a mekis hamburger inkább inferior étel lenne, mint a zsenge biorukkolából, a legnemesebb olívaolajból és szeretettel nevelt csirke omlós mellyehúsából készített saláta. Sajnos aki tisztán szeretne étkezni, annak marad az összetevők gondos megmosása (szigorúan Evian ásványvízzel).

De a legnagyobbakat mégiscsak akkor szoktuk kacagni Patrikkal, amikor az aktuális testépítő-étrendek kerülnek szóba. Az egyébként objektív mércével mérve tápanyagokban hihetetlenül gazdag tej halálos méreg, de edzés után dukál az emberes adag (egyébként ha már osztályozni kell, akkor feldolgozott élelmiszernek számító) tejsavóprotein-turmix (vízzel!), az asztali cukor nem csoda hogy egészségtelen, hiszen ebben a formájában meg sem található a természetben (a kreatin-monohidrátot meg gondolom valami bokorról szüretelik), és így tovább - arról már ne is beszéljünk, hogy sokszor a hasonló jótanácsokat károgó sportolók szinte mindent a seggükbe nyomnak, amit egy fecskendőbe bele tudnak préselni. Ember legyen a talpán, aki kiigazodik ezeken.

Akinek kétségei lennének: volt olyan illető, aki csoki-süti diétával fogyott, hogy bebizonyítsa, nem az számít, hogy egy adott ételről mi a közvélekedés, hanem az étrenddel bevitt napi kalóriák átlagos mennyisége. Az egyébként a Kansasi Egyetemen táplálkozástudományt oktató professzor szemét kaját evett, 10 hét alatt mégis több mint 12 kilót fogyott, és a koleszterinszintje is javult - étrendje ezen kívül csak némi zöldséget, egy multivitamint és napi egy fehérjeturmixot tartalmazott, hogy minden tápanyagból fedezze szükségleteit.

Természetesen nincs két egyforma ember, más sebességgel működik az anyagcserénk, genetikai hátterünknek köszönhetűen ugyanarra az edzésingerre, életformára vagy táplálékra máshogy reagálunk (ugye ismerjük a vékonyt, aki mindennap sütizik és mégsem hízik el?). Ennek ellenére az igazán erős minta, ami kiemelkedik a tudományos cikkekből, kísérletekből és hétköznapi tapasztalatainkból az az, hogy a legfontosabb paraméter testkompozíciónk és egészségünk szempontjából az, hogy mennyi energiát veszünk magunkhoz étel-ital formájában. Nyilván nem jó ötlet üres kalóriákkal (azaz olyan ételekkel, amelyek mikronutrienseket max nyomokban tartalmaznak) "felhigítani" étrendünket - de moderációval semmi akadálya annak, hogy időnként feldolgozott vagy szemét kaját együnk.

clean_vs_junk_food.jpg

Tudod mit mondok? Azt, hogy objektíve szemlélve a pizza is ugyanolyan étel, mint a csirkemell plusz rizs kombó: fehérjék, zsírok és szénhidrátok, plusz egy rakás egyéb tápanyag; végeredményben mindkettő csupán üzemanyag a tested számára. Hogy amíg elegendő fehérjét, zsírt és szénhidrátot viszel be, addig nem számít, hogy azt barna rizzsel és lazaccal teszed -e, vagy anyukád főztjével. Ha táplálékkal képes vagy magadhoz venni elegendő mennyiségben minden makro- és mikronutrienst, akkor semmi szükséged táplálékkiegészítőkre. Süteményt ne azért ne egyél, mert arra valaki azt mondta, hogy egészségtelen, hanem mert energiasűrűsége magas, és könnyű belőle túlenni magad. Ne azért ne élj mekis kaján, mert azt mondták, hogy az egészségtelen, hanem mert a legtöbb étel amit ott kapsz tápanyagokban szegény, kalóriákban viszont túlságosan is gazdag. Azért egyél zöldséget és gyümölcsöt, mert rengeteg vitamint és ásványi anyagot, valamint rostot tartalmaznak; nem pedig azért, mert ezek varázslatos ételek, amiktől önmagukban fogyni fogsz és kockahasad lesz.

Hogy a fruktóz-aljazást se hagyjuk ki: van olyan tanulmány, aminek megállapítása az, hogy a több fruktózt tartalmazó étrenddel az alanyok többet fogytak (a szintentartásnál kevesebb kalóriát vittek be ők is és a kontrollcsoport is).

Persze ahhoz, hogy egészségesen táplálkozhass, először is érdemes pillantást vetned arra, hogy mennyire vagy aktív - a legtöbben ugyanis a szükségesnél sokkal több kalóriát, és különösen sok szénhidrátot visznek be. Az elhízás pedig a túlzott kalóriák következménye, ugyanis a testünk szinte hihetetlen hatékonysággal alakítja át azokat extra zsírszövetté. Szénhidrátok tekintetében pedig már Kurtis is megmondta, tekints rájuk úgy mint egy kvótára, amit kemény edzéssel érdemelsz ki - és itt most nem arra gondoltam, hogy félóra alatt futottál egy kört a Margit-szigeten. Ha megvolt az izzasztó, embert próbáló edzés, akkor megérdemelsz belőle, és nem kell, hogy lelkiismeretfurdalásod legyen, mert azt szemét kajából viszed be. Az intenzív testmozgás ugyanis az egyetlen igazi kalóriapartícionáló eszköz, amely - amennyiben ésszerű keretek között étkezel - képes a bevitt energiát felhasználva a testkompozíción javítani.

Az utóbbi pontot nem győzzük eleget hangsúlyozni: az egészséges (bármit is jelentsen ez) táplálkozást célzó, kényszerbetegeket idéző mániás elképzelések helyett edzz (lehetőleg rendszeresen emelj valami nehezet), étrend tekintetében pedig próbálj mérsékletes lenni - az eredmény nem fog elmaradni.

38 komment

Címkék: vélemény diéta étkezés


A bejegyzés trackback címe:

https://emelj.blog.hu/api/trackback/id/tr115002195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zoe_the_Genius 2013.01.07. 13:00:27

Én iszom fehérjeturmixot, nagyon jó édességpótló, nekem. Ált. vaníliásat veszek és jó minőségű kakaóval lesz csokis vagy gyümölcstől gyümölcsös. A reggelim már hónapok óta 1 alma, 1 mérőkanál por, 5 kanál zabpehely vízzel összeturmixolva, 4-5 órát kitart ez a kombó éhségérzet nélkül. Hja és hát fahéj!

Asidotus 2013.01.07. 15:41:41

A cukorral és a feldolgozott szénhidráttal az a baj, hogy hamar megéhezel tőle, és így baromira nehéz tartani a kisebb kalóriamennyiséget. Ellentétben, ha fehérjében, zsírban, rostokban gazdag élelmet eszel,később leszel éhes, ergo kevesebb kalóriával is beéred.

[corristo] 2013.01.07. 15:55:01

@Nűnű: ez persze csak azoknak probléma, akik az éhség kurvái, nem pedig a leangains vagy más IF master race-nek

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2013.01.07. 15:56:57

@[sy]: pontosan - embrace it, ahogy angolul mondják. A böjt is csak az első egy hétben furcsa. :)

Zoe_the_Genius 2013.01.08. 07:18:48

@[sy]: akik viszont az éhség kurvái jobban teszik ha kerülik a cukrot és a feldolgozott szarokat, ilyenek vagyunk, különbözünk. Most ittam meg a szójatej, alma, zabpehely turmixomat, remekül elvagyok vele 11-ig, akkor szoktam megenni egy kis adag kaját majd 1-2 óra magasságában még egyet (lehetőség szerint én főzöm) majd estére már csak tojás, túró ilyesmi. Nem vagyok éhes és fogyok, nem árt ésszel csinálni, különben jön a kétszer annyi vissza sokaknak, én is végigcsináltam ezt sokáig. Szerintem ha túlontúl lecsökkented a kalóriát, szénhidrátot, zsírt, bármit, tutira visszaeszed előbb utóbb a kétszeresét. Na ja vannak akik kevéssé kajások, én nem az vagyok:))))

Refuse/Resist! 2013.01.08. 16:29:52

@[sy]: @Squatting Stingray: gyerekek, most ha nem vagytok minimum felerészben endomorfok, küldök egy virtuális sallert és kézropogtatást

Én csak felerészben vagyok endomorf (másik fél ekto - nem is tudom mit keresek itt :D:D), de 16-8-as IF-fel simán hízok akár 100%-os clean eatinggel is.

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2013.01.08. 16:50:24

@Refuse/Resist!: öregemberek vagyunk, lassú az anyagcserénk. :)

Refuse/Resist! 2013.01.08. 17:02:55

@Squatting Stingray: jómagam is öregember lennék egyébként, sőt, kvázi értelmesen edzeni is vénemberként kezdtem. Szóval ekto-mezo öregek se mondják nekem azt, hogy az IF-IIFYM olyan könnyű :D

[corristo] 2013.01.08. 17:21:27

@Refuse/Resist!: ektomezo reportin in. szerintem ha nagyon zsírosodsz, akkor túlkalibrálod a kalóriaszükségletet. nekem az IIFYM fogyáshoz is ment, meg most is, nem volt különösebb problémám. de persze ésszel csináltam, nyilván, nem zabáltam a jégkrémet, mint a hülyegyerekek. (csak néha, edzés után :DDDD)

Zoe_the_Genius 2013.01.08. 18:17:28

Jézusom, kénytelen vagyok mindenre egyenként guglizni:)))

Zoe_the_Genius 2013.01.08. 19:20:58

Megnéztem ezeket a morfokat, én deréktájon vagyok endo, de magas vagyok 174, és sehol nem vagyok tömzsi, nincs vastag bokán vagy csuklóm, se széles csípőm, kizárólag a deréktáji zsírraktár, akkor endo-ekto vagyok? ;) Nézem a számolásokat is, jól kalkuláltam én eredetileg, 1500 kalóriát számoltam magamnak, amikor úgy hozza a napom és jól esik akkor csökkentem, koplalok kicsit ha úgy tetszik, de csak amikor agyilag ráhangoltam, előre eldöntötten soha. (ezzel tettem tönkre magam én tartózkodom a koplalástól nagyrészt) Egy erős súlyzós + kardió napon amikor kutyázok is akár 2200-at is megehetek szinten tartáshoz, azért ez megnyugtató egyszer el jön az is:)

Raticus 2013.01.09. 00:06:52

Hát, baszki, most jól bezavartatok nekem ezzel a cikkel. Mert ugye a táplálékkiegészítős cikkben azt írjátok, inkább költsuk a pénzt tápkieg helyett tiszta kajára, itt meg kiderül, hogy tulajdonképpen bármi jöhet (ésszel). Most olvasom az IIFYM-oldalt, tetszik a filozófiája. Mondjuk Sandow se tudott szart se arról, hogy meg kéne ennie 2g fehérjét testsúly-kilogrammonként, aztán mégis hogy nézett ki. És ha már így először kommentelek az oldalon, hadd gratuláljak a blogotokhoz, kedves Helyi Patrik és Guggoló Tüskésrája, tulajdonképpen ez miatt az oldal miatt kezdtem el edzeni. Igaz ugyan, hogy egyenlőre még csak saját testsúlyos edzést végzek (most ez fér a büdzsébe), de remélem jövő hónapban meg tudom venni az első belljeimet és persze idővel nekiállok a felhúzásnak is. :) Szóval kösz!

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2013.01.09. 10:30:08

@Raticus: Egyrészt a kulcsszó a moderáció - semmi baj azzal, ha minden nap mondjuk a bevitel egy része alacsony tápértékű kajákkal történik (ez azért ne legyen több mondjuk 15-20%-nál, max). Ez nem azt jelenti, hogy a csoki-ropi-kóla diéta jó, mert egészségtelen, makroösszetétel és tápanyagok szempontjából is. Nincs olyan, hogy ha megeszel egy csokit, akkor elrontottad a diétádat. Ha csak csokit eszel, akkor viszont komoly gondok vannak.

Másrészt ez a tiszta kaja - szemét kaja nem egy világos megkülönböztetés, a legtöbb étel leginkább a szürke zónába tartozik.

Refuse/Resist! 2013.01.10. 13:25:14

a cikkhez visszatérve: elég pöpec, de kissé hiányoltam a kalóriaszükségletet, ami egy elég dinamikus változó, és nem csak az aktivitás befolyásolja, hanem pl. a bevitt kalóriák is.
A másik fontos faktor az éhségérzet, ami a legtöbb embernél maga a szabályzó, de méregetéses diétánál is gondot jelenthet(pl. munkában). A jól megválasztott kajákkal és makrotápanyag-aránnyal ezen sokat lehet segíteni.

@[sy]: éhségérzettel kalibráltam :D
nyilván rendes számolgatással, méregetéssel én is fogyok, mint a katonatiszt.
egyébként az Asszonyon (és családtagjain) azt látom, hogy ekto-mezo alkattal elég jól lehet szálkásítani egy bizonyos fokig pusztán kvázi-clean eatinggel (cukor drákói minimalizálása, lisztfogyasztás lecsökkentése)

Matney 2013.01.10. 20:43:18

Megragadom az alkalmat segítségkérésre. A jelszó: tej. Ti mit mondotok, érdemes-e olyan mennyiséget meginni, hogy az érdemben beleszámítson a fehérjebevitelbe?

[corristo] 2013.01.10. 22:16:48

@EnvoyCorps: én néha megiszok napi két literrel (nem edzésnap, hanem pihenőn), az 62g fehérje, az már nekem érdemben beleszámít. mondjuk a multkor bécsben vettem valami telejsen alapszintű tejet kb annyiért, mint itthon, és komolyan elgondolkoztam, hogy rekesszámra kéne hozni.

Matney 2013.01.11. 00:07:48

@[sy]: Bennem is az merült fel, hogy 1 deci tej tartalmaz kábé 3,2-3,4 g fehérjét, de hát egy deci az semmi, ahogy te is írod, az ember könnyedén megiszik literszámra is belőle.

Közben viszont olvastam, hogy felesleges (vagy egyenesen káros), mert nem szívódik fel, vagy akadályozza más tápanyagok felszívódását azzal, hogy bevonja a bélfalat (wtf? - ez nekem akkora nonszensznek tűnt józan ésszel belegondolva, hogy ekkor eldöntöttem, hogy mivel alighanem valami hiba van a kréta körül, inkább kikérem az itteni közönség véleményét).

Köszönöm a választ!

[corristo] 2013.01.11. 08:48:10

@EnvoyCorps: én is olvastam erről mindenfélét, maradok a legjobban bevált broscience alapelvnél: amíg nekem működik, addig nem nagyon érdekel, mit irogatnak mindenhol. nem vagyok laktózérzékeny, a tej elleni hisztit meg hasonlónak tartom a tojássárga ellenihez. persze nyilván figyelni kell, mert a cukor/zsírtartalma könnyen bekavarhat a makrókba, de ennyi.

Zoe_the_Genius 2013.01.11. 10:04:15

Tej: diétában semmiképp nem innám, de a clean eatingben is megfontolandó, mert fél liter (amit én simán eltudnék tolni reggelire) cca. 250 kalória és rengeteg cukor, ami helyett maradnék inkább a rendes kajánál.

Zoe_the_Genius 2013.01.11. 10:15:53

Arra mondjatok nekem tippet, mit csináltok akkor amikor jön az egész nap ennék valamit feeling. Nálam ez jellemzően fáradtsággal (túledzés, kevés alvás, bármi) vagy izomlázzal párosul. Próbálom almával, kevés maggal ilyenekkel átvészelni az étkezések közötti időszakot, de alapvetően zsíroskenyeret kívánnék csokoládészósszal:) jó metafora volt, értitek.

[corristo] 2013.01.11. 10:37:30

@Zoe_the_Genius: meginnék 8-10 espressot szépen elosztva. amúgy nem tudom, nem szokott ez nálam jelentkezni, nagyon régóta kísérletezek a böjttel, egyáltalán nem tudom azt értelmezni, hogy egész nap ennék valamit. egyszer csináltam egy ötnapos teljes böjtöt (csak víz), na, annak a végén már elég éhes voltam, jó volt, hogy vége volt.

Zoe_the_Genius 2013.01.11. 11:14:03

@[sy]: hát igen ez ilyen női dolog:) sajnos a pms is produkál ilyet, ne is tudjátok meg mennyire rossz, de az izomfáradtság nekem eléggé összekapcsolódik ezzel, és most megint elrontottam, tegnap túlterheltem magam. Számomra a böjt értelmezhetetlen, sajnos én ezzel vágtam tönkre magam huszonévesen, így saját szubjektív megfontolásból tartózkodom tőle. Ha úgy hozza sors, akkor el vagyok folyadékon, de nullkalórián semmiképp. 5 napig? És működtél is közben vagy pihentél inkább?

Zoe_the_Genius 2013.01.11. 11:14:37

@[sy]: hja és nekem a kávé éhséget csinál:(

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2013.01.11. 11:50:09

@EnvoyCorps: @[sy]: @Zoe_the_Genius: a tej egy teljes értékű táplálék. Ha nem vagy laktózérzékeny, akkor simán belefér az étrendbe, és nem is elsősorban a fehérjetartalma miatt (bár az is fontos szempont), hanem a vitaminok és ásványi anyagok miatt, amiket tartalmaz.

Sosem értettem azokat az arcokat, akik tejet nem isznak, de edzés után nyomják a tejsavó-proteint, vízzel meg szőlőcukorral. Az így okos? Én pl edzés után ha éhes vagyok akkor valami csokis tejet iszok - egyrészt imádom, másrészt tele van minőségi tápanyagokkal (elsőrangú kalcium, kálium, szelén és foszforforrás, rengeteg D, A és B vitamin van benne). Az ilyen protein+víz+szőlőcukor kombót egyszer próbáltam, de kirókáztam az egészet - ráadásul tápanyag-szempontból is sokkal inkább inferior, mint a tej.

Zoe_the_Genius 2013.01.11. 15:23:36

@Squatting Stingray: én nem iszom cukrosan semmit, mert később nagyon éhes leszek tőle. Általában iszom protein turmixot, de alacsony szénhidrátost, amiben nincs cukor. Ha nem kívánom a húst szerintem jó alternatíva. Nem írtam egyetlen szóval sem, hogy nem jó a tej, jó az, nagyon is, de nekem a napi 1500 kalóriába nem fér bele nagyobb adag, kisebbel meg nem értem be, érti? :)

Refuse/Resist! 2013.01.11. 21:27:22

@Squatting Stingray: www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/an-objective-comparison-of-chocolate-milk-and-surge-recovery.html
kissé elfogult a kakaó irányába (pl. szerintem kevés benne a fehérje, habár ez sokat nem számít, ha nem sokkal utána letol az ember 30 deka húst), de alapvetően igaz.
vannak egyébként egész ehető proteinek, pl. az optimum vízzel is iható, tejjel meg szerintem finomnak is mondható (jó, nyilván csinálok sokkalta finomabb forrócsokit)

@Zoe_the_Genius: a zsírmentes túró szerintem nagyon jó húsalternatíva.
Meg a tojás. A reggelidet próbáltad szénhidrátmentessé tenni? (pl. rántotta - egy kis paradicsommal vagy uborkával)
Az éhség ellen nálam az működik, hogy átállítom magam "zsírégető módba" - 1 hétig leviszem fokozatosan a szénhidrátot 100 g körülire, úgy, hogy nagyjából fenntartási kalóriát eszek (2500-3000), sok (lehetőleg minőségi) zsír és fehérje. Utána sokkal kevésbé fáj a koplalás.

Amúgy a tejcukor teljesen pöpec, olyan lassú felszívódású, ha jól emlékszem, a tej inzuliválaszáért nagyobb mértékben felelős a fehérjetartalma.
Amúgy tényleg endo-ekto lehetsz, az az egy előnye megvan, hogy ha jól nézel ki, az azt jelenti, hogy piszok fitt vagy. Megvan a motiváció, hogy egészséges maradj. :D

maracanazo · http://mindenuruguay.blog.hu/ 2013.01.12. 19:31:19

@EnvoyCorps: Én simán megiszok napi 2 liter tejet is, és saját tapasztalataim alapján nagyon jó hatással van rám. Nem fájnak az ízületeim, és erőben is megdob. Kakaóként nyilván finomabb, viszont a kakaóban baromi sok a cukor. Nyilván a builder-oldalak a "hipertechnológiával" előállított proteinitalokat fogják reklámozni, és nem a tejet mondván, tejjel nem fogsz tudni csatlakozni az alvilág izomszörnyeihez.

Matney 2013.01.12. 21:38:10

@Squatting Stingray @maracanazo: Nektek is köszönöm a választ! 3:0-ra győzött a tej, remélem, hogy néhány hónap múlva már valóban a sikereimről kommentelhetek!

tomcsi123 2013.01.13. 22:17:34

A hulladék kajával szerintem nem az a baj, hogy sok benne a kalória, mert testsúly szempontjából mindegy hogy mivel viszed be a kalóriát, ha az kevesebb, mint amit elégetsz (ld. Harris-Benedict képlet), fogyni fogsz. (ezért lehet fogyni még a - kissé cinikus- csoki-süti diétával is :D). Még csak nem is a mikronutriensek hiánya fáj igazán. A baj ott kezdődik, hogy 1. elképesztő mennyiségű sót (nátriumot) tartalmaznak, amely a vérnyomást emeli (az emberek kb 50%-ában: ők a "sóérzékenyek"). 2. bizony a koleszterin az élethez nélkülözhetetlen vegyület, még a májunk is termel egy csomót belőle (1000 mg), de ha többet viszünk be 300 mg-nál naponta, ami tényleg kb 1 tojás, akkor jó esélyünk van rá, hogy nem tud kiválasztódni az epével, felhalmozódik, és lerakódik az erekben (ez nyilván ennél bonyolultabb, de a koleszterinszint és az érelmeszesedés közti kapcsolat vitathatatlan- a kajával bevitt koleszterin és a szérum-koleszterinszint közti kapcsolat már nem annyira). 3. A gyorskaják, csipszek rengeteg transz-zsírsavat tartalmaznak. Ezek olyan telítetlen zsírsavak, amelyekre nincs enzimünk, nem tudjuk lebontani, szintén károsítják az ereket. 4. Alacsony rosttartalom. A krónikus rostszegény táplálkozás számos nyomorúságos bélbetegség elsődleges rizikótényezője, akármilyen furán is hangzik (székrekedés, aranyér, diverticulosis, vastagbélrák...). Amúgy imádom a mekis kajákat, de csak havonta-kéthavonta tévedek be egy menüre, szerintem nem célszerű gyakrabban, de mondom ez csak az én személyes véleményem.

Zoe_the_Genius 2013.01.13. 22:55:26

@Refuse/Resist!: a kajalasom most mar szepen beallitottam, ehes sosem vagyok, vagy ha igen akkor eppen elvezem, nem eroltetek semmit. En nem birok szenhidrat nelkul edzeni a reggelimet mindenkepp azzal inditom; alma, 5 evokanal zabpehely turmixba, fahejjal, vagy zabkasa mert az edeset szeretem reggel. Ez nagyon jol kitart negy orat, az otodik oraban megeszem az ebedem, vagy egyben vagy kettevalsztva felet delutanra elteve. Ebben mindig tiz deka koret van kimerve a tobbi hus es salata es olajok. Vacsorara marad a tojas, turo, hus es tarsai. Nekem ez igy nagyon bejott, napkozben nem birom az ehseget, este sokkal jobban. Nyolc honap alatt tiz kg minusz kemeny sulyzozaz mellett, kitartok. Amikor olyanom van eszem am mast is, az alkoholt probalon nagyon kerulni mert az viszont atomra bekavar energiaszintbe mindenbe. Egesz eletemben azt hittem hogy nincs derekam es trampli vagyok, mar nem hiszem:-).

Zoe_the_Genius 2013.01.13. 22:59:47

@Refuse/Resist!: ja tej, hugom egyes tipusu diabetesz, vele tejet itattak ha leesett a cukra, en ugy tudom hamar emeli a vercukorszintet. De megerositem meg egyszer nem azert nem iszom mert egeszsegtelennek gondolom, hanem mert a fel liter helyett jobban jarok a zabkasammal ehseg szempontjabol. Amugy is csak reggel kivannam de akkor sajnos mertektelenul.

Squatting Stingray · http://emelj.blog.hu 2013.01.13. 23:10:00

@tomcsi123: koleszterinszint -> érelmeszesedés tekintetben viszont az étellel bevitt koleszterin, mivel nem ez a magas koleszterinszint okozója, nem felelős, ezt jól értem?

A transzzsírokból mintha újabban az lenne az álláspont, hogy nem ártalmasak a természetesen előfordulók pl tejtermékekben, ellenben azokkal amik a gyorskajákban vannak, erről mi a véleményed?

tomcsi123 2013.01.13. 23:59:42

@Squatting Stingray: 1. valószínűleg ha 10 éve írok le ilyet, megköveznek, de a legújabb tanulmányok szerint a táplálékkal bevitt koleszterinnek nem sok köze van a szérum-koleszterinszinthez és a kardiovaszkuláris rizikóhoz EGÉSZSÉGES egyedekben. A képet tovább árnyalja, hogy a telített zsírsavak és a transz-zsírsavak viszont masszívan emelik a koleszterinszintet! Szóval előbb a telített zsírsavakat kellett volna fikáznom, nem a koleszterin bevitelt. Erről itt egy friss tanulmány: advances.nutrition.org/content/3/5/711.full.pdf+html Az ajánlások azonban még ragaszkodnak a max 1 tojáshoz (300mg)! :D

2. Az ipari (margarin) vs. természetes forrásból származó (tej, kérődző állatok húsa) transz-zsírsavak hatását valóban összehasonlította egy kis esetszámú tanulmány (TRANSFACT): e szerint férfiakban nincs különbség (ugyanolyan rossz mindkettő), nőkben viszont jó hatású a természetes eredetű transz-zsírsav, mert náluk valamiért a "jó koleszterint" (HDL) emeli. Messzemenő következtetést 46 emberből azért nem érdemes levonni...ajcn.nutrition.org/content/87/3/558.long

bátortamás 2013.01.14. 22:53:22

@tomcsi123: Nem néztem meg a pdf-et, de az ideális koleszterinszint egyénfüggő. Nem lehet meghúzni egy vonalat, hogy fölötte magas a koleszterin és rögtön adják neki a gyógyszert. A koleszterin nagyon fontos--> tesztoszterontermelés, emésztés, agyi funkciók stb...
A szervezet is termel koleszterint ha nem viszünk be. Ha viszünk be akkor kevesebbet termel. És ha neagyuristen többet vinnénk be mit amennyire szüksége van, akkor egyáltalán nem termel.
Az más kérdés, ha az érrendszer súlyosan károsodott, akkor lerakódik az érfal sérüléseire. De hát kérem, MEGELŐZÉS...

crix 2013.01.15. 09:58:08

Egy csikis kérdés: A proteinturmixok nem termelnek brutálisan penetráns szeleket?

Zoe_the_Genius 2013.01.15. 16:42:51

@crix: a jó minőségű nem. amiben tojás van az igen.

Zoe_the_Genius 2013.01.17. 08:40:57

Nagyon büszkék lennétek rám (azon túl, hogy tolom az emel, nyom, húz vonalat:): rántotta sajttal és egy óriás pohár tej. El sem tudom mondani mennyire jól esett:)))
süti beállítások módosítása