HTML

Kapcsolat




Friss topikok

2012.08.01. 07:00 Squatting Stingray

A kettlebell – tényleg csodafegyver?


ELKÖLTÖZTÜNK! Az új oldal: emelj.com


Már régóta szerettünk volna írni az idehaza is egyre népszerűbb kettlebellről - azonban, mivel mi nem vagyunk aktív bellesek, így kerestünk valakit, aki ért is a témához. Tényleg olyan hatásos és egyedi ez az eszköz, ahogyan azt néhány használója állítja? Mik a kettlebell előnyei és hátrányai? Az alábbi írást a Confidence and Power blog szerkesztője, Zsolt bocsájtotta rendelkezésünkre - köszönjük!

Ágyúgolyó fogantyúval,” mostanság hazánkba is kezd begyűrűzni az új őrület - olyannyira, hogy az talán már ellentétes hatást vált ki. Neve mindig is egyet jelentett az erővel, ám e tendencia napjainkban (főleg külföldön egyelőre) egyre inkább változik. Főleg hathatós zsírégető képessége no és egyedi volta miatt kezd átszivárogni a fitnesz-iparba, hollywoodi celebek használják: kétségkívül trendi. Népszerűsége nőttön-nő, sokan kipróbálják, beleszeretnek. Bizonyos harsány művelői (nem a szakmai körökre gondolok), gondolván, hogy a szent Grált tartják kezükben, erősen támadják a hagyományos testépítést/emelést. Ez pedig inkább eltávolítja az érdeklődőket, semmint közelebb hozza őket ehhez az – egyébként kiváló – eszközhöz. De mi van emögött? Egyáltalán, mi az a kettlebell? Honnan ered, mire jó, kik használják? Tényleg mindenre jó? Ezekre a kérdésekre keresem a választ ebben az írásban, a részletességre törekedve, de a teljesség igénye nélkül. Ezt az eszközt évek óta sikerrel használom, ennek ellenére törekszem az objektivitásra, megpróbálom kívülről szemlélni a jelenséget.

kb4.jpg

Az évszázadok óta használatos súlymértéket eredetileg a takarmány mérése során alkalmazták Oroszországban, ellensúlyként. Akkoriban pudban mértek, egy pud pedig 16 kg. Ezért ennek töredékeit és többszöröseit képviselik a gömbsúlyok. Eredeti neve girja, használóit pedig girjevikeknek nevezik. A legelterjedtebbek a 12,16, 24, 32, kilósak, de van 48 kg-os is. A vele való gyakorlatozás vélhetően férfiúi virtuskodásból ered. Hamar elterjedt a hőskorszak (XIX. sz.) erőművészei körében. Az orosz atléták, súlyemelők azóta sikerrel alkalmazzák, nem is rossz eredménnyel… Valahogy mégis kiesett a köztudatból. Napjainkban reneszánszát éli, a volt Specnaz erőnléti edzőnek, Pavel Tsatsouline-nak köszönhetően. Pavel sokoldalú üzletember, korántsem a hagyományos súlyok ellensége. A testedzés terén a totalitásra törekszik, erőemeléssel, a régi idők erőembereinek gyakorlataival és gimnasztikával is behatóan foglalkozik. Több nemzetközi egyesület is a zászlaján viseli a régi harangsúlyt, pl. a Pavel által létrehozott RKC, és a dezertőr Steve Cotter nevéhez fűződő IKFF.

kb1_1.jpg

Rendben van, de ez is csak egy súlyzó! Miben olyan más? Az eszköz és a köré épített módszer alapjaiban mond ellent a testépítés aranykorától eltávolodott trendeknek: a gépekre alapozott „látványkondinak.” A hagyományos súlyzók (barbell, dumbbell) súlypontja pontosan a fogantyúra esik, itt pedig a gömbtest középpontjában van. Ebből adódóan használata, sőt, gyakorlatlan kéz számára puszta tartása is koncentrációt és kellő koordinációt igényel. Ennek érdekében más, együttműködő izomcsoportokat is munkára fog. A feszítettség elengedhetetlen, még a nyomásoknál is. A feszesség hangsúlyos a limit-erő fejlesztésében, a súlyt ugyanis végig kontrolláltan kell mozgatni. Ennek számos technikája van, amellyel edzőtermi teljesítményünket is bizonyíthatóan fokozhatjuk (Pavel Tsatsouline, Power to the People, Naked Warrior – magyarul: A meztelen harcos). Tehát ne várjunk tőle izolációs gyakorlatokat! Minden gyakorlatban az egész test dolgozik, a rásegítő és stabilizátor izmokkal együtt! A test nem részek összessége, hanem olyan egész, amely részekre osztható.

A kettlebelles edzéseken ennek megfelelően az egész test együttes ereje gyarapszik. Minden edzésen valamennyi testtáj dolgozik. Az RKC rendszer megközelítése például tipikusan antik görög gondolatra épül: ne az egyes izmokat építsük, hanem a mozgást gyakoroljuk! Egyik jelmondatuk szerint „az erő egy képzettség,” ami elsajátítható. Azaz abban leszel jó, amit gyakorolsz, amit szokássá teszel. Pofonegyszerű! Így lesz minden edzésből gyakorlás, végső soron önismeret, és így javulnak meg végül rosszul beidegződött mozgásmintáink. A módszer nagyon alapos, a biztonságra és a fokozatosságra épít.

Kettlebellel mindazon gyakorlatok elvégezhetőek, mint egy kézisúllyal, ám ez fordítva nem mondható el: bizonyos kettlebell gyakorlatokra a normál súlyok nem (vagy kevésbé) alkalmasak. E gyakorlat-lexikonban bepillantást nyerhetünk néhány alapgyakorlatba (az elnevezések linkesítve vannak).

Sokan azt hiszik, hogy a kettlebelles edzés kardió. Hiszen azt látják, hogy olyan emberek lengetnek valami súlyt, akik ráadásul nem is bírnak olyan izomzattal, mint a bodybuilderek. Nos, a bell egyaránt alkalmas aerob, és anaerob munkára. E kettőt ügyesen ötvözi az említett rendszer.

Egyik nagy előnye, hogy ballisztikus gyakorlatok végezhetőek vele, magas ismétlésszámban. Ilyenek pl. a szakítás és a lendítés (snatch és swing, ld. őket a fenti lexikonban). Ezek kiválóan fejlesztik az erő-állóképességet (az állóképesség sokkal gyorsabban javul, mint az erő), fokozzák a test együttes erejét, számos izomcsoportot megmozgatva. A robbanékonyság is kiválóan fejlődik általuk. Az olimpiai súlyemelés fogásainak kivételével ez normál súlyzókkal kevéssé megvalósítható. Újszerűen is hathat. Edzeni kell a robbanékonyságra is? Erre a kérdésre a súlyemelők és erőemelők már régen tudják a választ.

A szakítás gyakorlat a zsírégetésben verhetetlen. Egy tanulmány szerint a kettlebellel végzett szakítások kétszer annyi kalóriát égetnek, mint a második helyezett aerobik. De nem csak aerob munkára alkalmas. A kettlebellel végzendő (katonai) nyomás az eltérő súlypont miatt nagyon kemény feladat. A gyakorlat leginkább a kézisúllyal végezhető ún. Arnold-nyomáshoz hasonlít. Egy ismert anekdota szerint Pavel és csapata kilátogatott egy versenyre (Arnold Classics?) egy 40 kg-os golyóval, és felkérték a résztvevőket, hogy nyomják ki a súlyt. Felkészültek arra a kifogásra, hogy ez csak technikai tudás, és készségesen és biztonságosan a jelentkezők kezébe tették a súlyt. Egyetlen testépítő sem volt képes rá. Ugyanakkor a strongmanek megbirkóztak vele. Azt hiszem, ennyi elég az erőről.

A fenti sztoriból is látható, hogy a kettlebell használata komoly törzserőt eredményez. Ez az egészség szempontjából sem utolsó dolog. Sokaknak elmulasztja a hátfájdalmát, mivel megerősíti a tartóelemeket. Vannak bizonyos gyakorlatok, amelyek komolyan fokozzák a flexibilitást is, ilyen a szélmalom például. Általánosságban, a javuló mozgásminták növelik a mozgásterjedelmet is. Mindezek figyelembe vételével nem meglepő, hogy az ízületekre is kedvezően hat.

kb2_1.jpg

A legjobb hatással a vállakra van. Bár évek óta edzek, mégis sikerült egy komoly vállsérülést összeszednem néhány évvel ezelőtt. A belles gyakorlás ezt megszüntette. Kettlebellel mindig olyan könnyűnek és természetesnek érzem a nyomásokat. Az eset korántsem egyedi, számos további példa is igazolja. A kettlebellel végzett munka jutalma erős és egészséges vállizomzat. Nagy kincs ez.

Általában a testépítők fogása nem túl erős, köszönhetően a hamis-fogás előnyeibe vetett tévhitnek és a nagy súlyos elemelés hiányának. Aki erős kézre vágyik, az szert tehet rá a gyors, ballisztikus emelésekkel. Hamar kialakul a satu-fogás.

Fontos még megemlíteni a „what the hell?”- hatást. A más sportágak felől közelítők gyakran igen meglepő területeken tapasztalnak számottevő fejlődést, holott nem is edzették azokat. Példának okáért számos elit erőemelőről olvashatunk, akik a ballisztikának köszönhetően jelentősen megnövelték elemelésüket. A jelenséget magam is több ízben éreztem.

Lássuk a külsőségeket, térjünk rá az esztétikumra! Említettem a zsírégető következményt. Bizonyos források szerint, aki elkezdi a kettlebelles edzéseket, akár heti 1% testzsírtól is megszabadulhat (nyilván extrém magas testzsírról lehet szó). A bell nem épít túlfejlett izomzatot, inkább azt mondhatnánk, hogy optimalizálja a testet, atlétikus alkatot alakít ki. Magyarán, aki túlsúlyos, az fogyni fog tőle, aki pedig cingár, az izmosodik. A leginkább jellemző hozadéka a széles váll.

Részemről jelentős sportmúlttal a hátam mögött fogtam hozzá. Egy cimborám mutatta meg az alapokat, innen a magam útját jártam. Könyvekből, videókról tanultam a mozdulatokat egy szintén kezdő barátommal. Lehet, szerencsénk volt, de sohasem sérültünk meg mindeközben. Ennek ellenére azt javaslom, hogy forduljunk szakértőhöz. Különösen, ha nincsen semmi előképzettségünk, ismeretlen számunkra a súlyzók világa. Ha gyakorlott emelők vagyunk, akkor is érdemes megkérnünk valakit, aki hozzáértő. Nem érdemes hősködni. Majd minden városban, kerületben vannak RKC oktatók (talán épp a szomszédban), keressük meg a legközelebbit. Így elkerülhetjük az esetleges sérüléseket. Az eszköz köré épülő módszer fokozatossága kifizetődik. Ár tekintetében nem drágább (vagy nem sokkal), mint egy edzőtermi bérlet. Az oktatók mindegyike más-más hangsúllyal dolgozik. Van, aki a ballisztikára helyezi a hangsúlyt, van, aki az erőre. Sokoldalúak, a legtöbben más területeken is szakértőek, többen foglalkoznak FMS-sel is. A gyakorlatok helyes elsajátítása és némi edzésrutin után (fél-egy év) akár be is ruházhatunk egy golyóra. Ára 500-1000 Ft között mozog kilónként. Elnyűhetetlen, biztosra vehetjük, hogy „túlél” bennünket.

Egy belles edzés nem több mint egy óra, bemelegítéssel és levezetéssel együtt. Kényelmesen edzhetünk otthon. Férfiak 12-16 kg-mal szoktak kezdeni, persze ez edzettségtől is függ. Nők 6-8 kg-mal kezdenek általában. Bizony nők is használják, formásak lesznek tőle, semmi duzzadó izom. Nem lesznek tőle NDK-s úszónők. Részemről kezdetben egy 24-esre ruháztam be, de már több kettlebell is van a birtokomban. A kedvesem könnyedén végez lendítéseket a 32-esünkkel, és nyomásnál 20-assal dolgozik és épp a 24-esre készül.

kb3_1.jpg

Összefoglalva a rövid, de nagyon intenzív edzéseken komoly erőre, használható izomzatra teszünk szert, közben pedig a cipőnket is be fogjuk tudni kötni és nem fulladunk ki, ha gyalog kell felmennünk az ötödikre. A kedvező jelek hetek alatt megmutatkoznak.

Ez mind szép és jó, de mint az életben általában, a dolgok itt sem feketék és fehérek. A kettlebell sokoldalú eszköz, felhasználási köre széles, ám nem mindenre alkalmas és nem mindenkinek való. Ez a céloktól és a beállítottságtól függ.

Akinek elsődleges szándéka az izomtömeg-növelés, az a testépítésnél jobbat nem tehet, ugyanis ebben a műfajban a vaspumpálás kétségkívül verhetetlen - bár kiegészítésként, és szálkásítási periódusban hasznos eszköznek bizonyulhat. Aki erőt is szeretne, annak érdemes kipróbálni.

Mivel a kettlebell fix súly, az ellenállás fokozatos növelése itt jóval nehezebb. Nincsenek állítható tárcsák, melyek segítségével fokozatosan növelhetjük a súlyt. Ehhez több golyó kell! Persze ez áthidalható, ha az ember RKC oktatóhoz jár, itt ugyanis a fejlődéstől függően kedvünkre válthatunk golyót, ha már hozzáerősödtünk egy adott mérethez.

Ha otthon bellezünk, lassacskán nem lesz elég egy golyóbis. Ezek bizony szaporodnak, ahogy fejlődünk. Így már költséges ez a mozgásfajta, még ha örökre is szól a beruházás. Megjegyzem, egy adott súlyú kettlebellt nem lehet kinőni, hiába erősödünk hozzá! Egyszerűen más gyakorlatot kell vele végezni, eltérő ismétlésszámmal.

Számtalan előnye mellett be kell vallani, hogy az erőedzésben a nagysúlyos elemelés pótolhatatlan. Emelj! Igaz, a bell által felerősített törzsizomzat és a ballisztika fokozzák az elemelést, de nem helyettesíthetik azt. Az is idekívánkozik, hogy Pavel többször is felhívja a figyelmünket arra, hogy amennyiben emelés vagy más sport mellett vágunk bele a bellezésbe, az eredeti mozgástípust semmiképpen se hagyjuk abba. Ez elkerülhetetlenül visszaeséshez vezet.

A kettlebellel végezhető gyakorlatok elsajátítása nem könnyű! Ezek a mozdulatok sok gyakorlást igényelnek. A testépítésben is örök téma a gyakorlatok helyes végrehajtása, elég, ha körbenézünk bármelyik edzőteremben. Itt más a helyzet. A csökkentett mozgástartományban való munka megengedhetetlen, a csaló gyakorlatok szintúgy. Elég egy pillanatnyi figyelmetlenség, fókuszvesztés és máris komoly sérüléshez vezethet. Ha teszem azt egy 32-es golyóbis megindul, ki tudja hol áll meg… Ezért különösen fontos az alapok elsajátítása, amihez nem árt szakértőhöz (RKC oktatóhoz, vagy legalább gyakorlott belleshez) fordulnunk.

A kettlebell gyakorlatok az egész testet megmozgatják, ezért az eszköz bizonyos testtájak elkülönített edzésére kevésbé alkalmas. Ilyen például a mellizom. Ha mondjuk megvettük első, egy szem 16 kg-os kettlebellünket, azt fogjuk tapasztalni, hogy a széles hátizom (latissimus dorsi) edzéséhez ez bizony kevés. Ehhez nagyobb súly kell, bár többek között az ún. oldalsó nyomásban az is dolgozik - és járulékosan számos más mozdulatban is kísérő szerephez jut. Ha több (megfelelő súlyú) bellünk van, akkor e hibát természetesen ellensúlyozni tudjuk. Mondanom sem kell, hogy nem haszontalan a kettlebelles edzéseket kiegészíteni saját súlyos gyakorlatokkal. Elsősorban a húzódzkodást és a fekvőtámaszt tudnám kiemelni.

Újabb, esztétikai szempont a kettlebelles edzések kellemetlen hozadéka, a folyamatos ápolásra szoruló bőrkeményedések.

Bízom benne, hogy ezzel a kis összefoglalóval az érdeklődők számára megkönnyítem a kezdeteket, és sikerült tisztáznom néhány félreértést is.

 

Ajánlott irodalom:

Pavel Tsatsouline: Kezdd el a kettlebellt!

Kezdéshez minden fontos információt, hátteret tartalmaz.

Pavel Tsatsouline: A kettlebell visszatér

Erősen haladóknak ajánlott!

Kenneth Jay: Viking Warrior Conditioning

Mindent a kettlebell szakításról.

Geoff Neupert: Kettlebell Muscle

Haladóknak! Jól felépített progresszió, kettlebell komplexekkel a kiváló Geoff Neuperttől.

51 komment

Címkék: edzés gyakorlat kettlebell


A bejegyzés trackback címe:

https://emelj.blog.hu/api/trackback/id/tr854686319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csarlee 2012.08.01. 09:04:35

Jo kis iras, szepen osszeszedett! Tovabbi infok a bellezesrol: www.kettlebelledzes.hu

D. János · https://azedzesjatek.blog.hu/ 2012.08.01. 12:48:04

Ez az írás megerősítette bennem azt a meggyőződésemet, hogy lenne jövője, ha a testépítők is alkalmaznának 1-2 alapvetően kettlebelles gyakorlatot. Egészen más mozgásformákról van itt szó, mint a hagyományos testépítő edzésen, márpedig az izmoknak jót tesz a változatosság. Részemről én is használok pár gyakorlatot, amit innen loptam, mint a szakítás (bár én dumbbellel végzem) vagy a thruster (ezt meg barbellel) és tanulgatom a törököt.

ratman_ (törölt) 2012.08.01. 14:27:58

ez a póz, amit a nő felvesz...

Rémbódess 2012.08.01. 16:13:43

@ratman_: Megmozgatta a fantáziád, mi? :D

ratman_ (törölt) 2012.08.01. 16:22:12

@Rémbódess: nem, épp ellenkezőleg, inkább elvette a kedvem. nagyon előnytelen, finoman szólva.

[corristo] 2012.08.01. 16:59:37

@ratman_: dehogy előnytelen. akkor lenne előnytelen, ha nem lennének edzésben a törzsizmok, a mély hátizmok, a vállízület nem lenne a tokban. mire ezt valaki elkezdi csinálni, túl van pár alapgyakorlaton, és semmi baja nem lesz.

bushido.. 2012.08.01. 17:05:12

én sem értem mi az előnytelen ebben a pózban. rendesen karban van a csaj, akármilyen pózban előnyös a teste.

DirkDiggler 2012.08.01. 17:47:24

Én 2 éve kezdtem el a kettlebell edzést és teljesen pozitív a véleményem.
Rengeteget fejlődtem izomzatban, testtartásban és erőnlétben.
Az a kevés zsír ami rajtam volt teljesen eltűnt, igazság szerint kicsit túl alacsony is lett a testzsírszázalékom. Ami külön jó, hogy mentálisan is rengeteget fejleszt, a koncentrálásod és a stressztűrésed is sokat javul.

Mindenkinek csak javasolni tudom, de tényleg edző mellett érdemes csinálni, mert javítja a technikai hibákat, emellett változatosak az edzések és mellesleg hajt is hogy csináld meg. Otthon nem tudnám rávenni magam vagy a gyakorlatok felét elspórolnám, itt viszont muszáj megcsinálni :)

Egy nagy baja, hogy addikciót okoz, legalábbis nem jó érzés ha kihagyok akár egy edzést is :)

duncan 2012.08.01. 17:52:05

Van valami életkori, alkati stb. korlát?
Mondjuk 40 évesen, 130 kilósan (nem izomból jön össze...) lehet/érdemes elkezdeni?

Köszi!

dr. Ez is csak egy nick 2012.08.01. 17:53:25

Baromságokat irkál össze a faszi, már ami a zsírégetést illeti.

De valószínűleg a többi is hasonló, legendák (a 40 kg kinyomni nem tudásáról), mesék, kamu.

Ez is megint csak egy újabb divatlófasz, semmi egyéb. És még nem is a legszerencsésebbek közül való, mint mondjuk annó az aerobik.

dr. Ez is csak egy nick 2012.08.01. 17:57:17

@DirkDiggler:
2 (bár inkább 1) év alatt kb. ugyanezt érnéd el futással, súlyzózással, bármi egyébbel.

[corristo] 2012.08.01. 18:12:12

@dr. Ez is csak egy nick: konkrétan mi volt itt a baromság?

fingerbangs 2012.08.01. 18:21:03

ezt a hype-ot ugye nem a kettlebell gyártók gerjesztik? ááá dehogy!

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2012.08.01. 18:23:54

Akinek nem jön be a fülesgolyó, csináljon krag maga vagy fegyenc edzést.

confidenceandpower_Flóra · http://confidenceandpower.blogspot.hu/ 2012.08.01. 18:26:50

Üdv,

@duncan:
Részemről pont 130 kilósan kezdtem. Most 106 vagyok (nem csak izomban) :). Azért az emelést sem hagytam abba, sőt a gimnasztikába is belekezdtem.

Többen sikerrel használják 40 fölött.

@dr.:
A heti 1% testzsír-vesztéssel kapcsolatban én is kételkedem. Talán extra magas testzsírnál... A tanulmány kicsit csalós, mert bár több kalóriát égetsz percenként, mint aerobikkal, senki se fog snatch-cselni 1 órán keresztül.

A 40-es golyó RKC legenda. Ki kell próbálni, hátha...

- Zsolti

[corristo] 2012.08.01. 18:29:38

@fingerbangs: a hype már régen elült volna, ha a bell nem lenne nagyon-nagyon jó bizonyos típusú gyakorlatokhoz. én aztán nem szoktam alábecsülni a marketing hatalmát és az emberek ostobaságát és hiszékenységét, de van egy pont, ahol az indokolatlanul agyonhájpolt cuccok szükségszerűen elbuknak, ez pedig az eredményesség. a bell elképesztő eredményeket mutat, legyen szó akár core tréningről, akár kardióról, akár háti mélyizmok edzéséről.

[corristo] 2012.08.01. 18:33:46

@confidenceandpower_Flóra: heti 1% az százkilós, mondjuk 20%os testzsírral rendelkező embernél heti egy kiló zsír. teljesen normális súlyvesztés, rendes diéta mellett.

vargatom 2012.08.01. 18:41:53

Jó lett a cikk, nem is nagyon lehet mit hozzátenni :)

Talán annyit, hogy bár meglepően sokféle gyakorlatot lehet végezni ezzel az egy eszközzel, és azokból a súlyok és ismétlésszámok variálásával nagyon sokféle jellegű edzést, de azért egy idő után csak elkezd ez is repetitív lenni. Persze ha valaki változatosságra vágyik mindenek felett, az menjen Crossfittezni :)

@confidenceandpower_Flóra:
"A tanulmány kicsit csalós, mert bár több kalóriát égetsz percenként, mint aerobikkal, senki se fog snatch-cselni 1 órán keresztül."

Hmm, nemtom te hova jársz edzésre, de a VO2max edzésről hallottál, csináltatok olyat?
Annak pontosan az a lényege, hogy a végén 40 perc folyamatos munkát jelent. A megfelelő súly és csapásszám meghatározása segít beállítani a terhelést pont arra a szintre, amikor még oxigénből tudsz dolgozni, és utána 15mp munka / 15mp pihenő ciklusban, jobb-bal oldalt váltogatva kell nyomni a snatch nevű gyakorlatot.
Na ez gyorsan rendbe teszi az embert, főleg ha nem egyszer csinálja meg a 40 percet :)

Persze a normál tempó asszem az, hogy az első edzésen 5 perc munka van csak, és 25%-onként emelkedik a terhelés, plusz periodikusan van egy-egy edzés terheléselvétellel, amikor 20-30%-al rövidebb ideig kell csak csinálni. Aztán amikor megvolt a 40 perc, akkor lehet átállni másfajta edzésekre.

@fingerbangs:
A hype-ot, bármilyen meglepő, de leginkább a nagyon lelkes kliensek generálják. Általában mindenki annyira örül, hogy azonnal meg akarja mutatni az összes érdeklődő ismerősének.

@dr. Ez is csak egy nick:
EPOC-hatásról olvastál már? Ha nem, google excess post-exercise oxygen consumption és utána beszélhetünk a kérdésről érdemben...

Ja és a nyomást meg tényleg a gyakorlatban kéne először kipróbálnod. Sztem a legtöbb bodybuilder amúgy azért vérzik el, mert padon ülve, megtámasztott háttal, és barbellel szokta csinálni a nyomást, váll mögül, és ezért sok izom egyszerűen nem vesz részt az erőkifejtésben, meg a törzsüket se tudják elég jól stabilizálni (a terhelés ugye itt csak az egyik oldalt éri).

Lokál Patrik 2012.08.01. 19:22:13

A kettlebell nagyrészt marketing, de biztos vagyok benne, hogy sokaknál tényleg csodaszerként hathat. Nagyon egyszerű, miért: összetett, teljes testet megmozgató súlyzós edzésre kényszerít rá. Aki szakít, lök, felhúz - az az egyrudasokkal is nagyon szépen fog kinézni egy idő után.

Ha bárkit ez a golyó vesz rá a súlyzós edzésre, csak jó :)

vargatom 2012.08.01. 19:46:35

@Lokál Patrik: Nem értek egyet.

Egyrészt a fogáspont-súlypont eltérés elég fontos, és főleg a ballisztikus gyakorlatokat nagyon nehéz bell nélkül csinálni.

Másrészt pedig teljesen más a filozófia, messze nem csak az anaerob jellegű, 5x5 ismétléses erőnléti edzések jellemzik. A bellnél nagyon erős az állóképességi vonal is, ott van a már említett VO2max edzés, de úgy általában nagyon sokféle terhelés előfordul.

Mondjuk tény hogy pl. a crossfit is nagyon sok ilyen gyakorlatot tartalmaz, ahol viszont dumbbell vagy barbell szerepel a terhelésnél, és azzal kell "metabolikus kondícionálást" nyomatni. Tehát vagy fix számú ismétlést minél rövidebb idő alatt elvégezni, vagy adott idő alatt minél több ismétlést; a tipikus gyakorlatok pedig a deadlift, thruster, snatch, clean, esetleg guggolás és különböző fajtáik.
De a crossfit a változó jellegű terhelés miatt mégis inkább az RKC kettlebellhez áll közelebb mint mondjuk a - például ezen a blogon is képviselt - "súlyzós" edzéshez, szóval ennek nincs sok jelentőssége.

Plusz ott van a már korábban említett tényező, hogy a kettlebell az egy darab eszköz, még megalománoknak is elég lehet 4-5 darab súlyzó egyszerre, és pár négyzetméternyi hely, lényegében bárhol. Ez sokkal minimalistább, mint az edzőterem, barbell, erőkeret és hasonlók nélkül megvalósíthatatlan "súlyzós" edzés :)

Szóval a lényeg az, hogy a bell egyáltalán nem csak marketing, van mögötte egy nagyon erős alapkoncepció, ami kellően egyedi és nagyon különbözik a sima súlyzózástól.

lilly.alien 2012.08.01. 19:58:09

Bárki bármit mond, diéta mellett már több, mint 10 kilóval könnyebb vagyok (102,7-ről 89,9-re) és javult a tartásom is. Nekem bevált, és csinálom tovább.

Viktor H 2012.08.01. 20:04:04

A kettlebell jó, az RKC szuper . Aki nem próbálta az egyszer próbálja ki

kettlebell.hu/index.php?page=programok/programok&program=7171&legy-te-is-aldozat-es-talalkozz-pavellel-szentendre-20120826

ezen a linken lehet "áldozatnak" jelentkezni és belekóstolni a kettlebell edzésbe .

Aki meg ki sem akarja próbálni mondván ez egy gyártók által hypeolt hülyeség az amugy minek szól ebbe bele?

amúgy igen ,van benne jócskán marketing meg sok hülyeség amiket a "csőlátású fanatikusok" terjesztenek ,de amugy egy kiváló edzésforma és fiatal gyerekektől kezdve az idős emberen át a g33kektől a küzdősportolókig mindenki megtalálja benne a maga örömét . A másik nagy előnye hogy olcsóbb mint egy konditerem és egy instruktor figyel rád végig .

"You have to see it to believe it " na ennyit a marketingről !!

confidenceandpower_Flóra · http://confidenceandpower.blogspot.hu/ 2012.08.01. 20:13:13

@vargatom:
Amint a cikkből is kiderül, ismerem a VO2max-ot. Az általad említett 15/15-ös 40 perces protokol ugyebár csak 20 perc munka. Igaz, vannak 1000 snatch kihívások - általánosságban beszéltem.

@[sy]:
Ha egy 100 kg-os testsúlyú, 20% testzsírral rendelkező egyén veszít 1% testzsírt, az 20 dkg zsírveszteség.

- Zsolti

Lokál Patrik 2012.08.01. 20:13:33

@vargatom: Igen, az egész csomag. Az az egyetlen bajom a kettlebell-filozófiával, hogy hiába ismerek egyre több arcot, aki rendszeresen csinálja, egyik se ettől szépült meg.

1. Vagy eleve a klasszikus súlyzóktól fordult a bell felé
2. Vagy rendszeresen jár edzésekre, és még mindig szarul néz ki. Se izomfejlődés (semmilyen), se zsírveszteség.

Hunter Thompson 2012.08.01. 20:28:50

"Sokaknak elmulasztja a hátfájdalmát"

Ez nekem is működött.

vargatom 2012.08.01. 20:37:12

@Lokál Patrik: Megbocsáss, de a hiba nem a rendszerben van, hanem a barátaid táján kell körbenézned. Vagy ők nem elég alaposak a végrehajtásban meg az evésben, vagy az edzőjük nem elég jó (bár az RKC-ben elég komolyak az oktatókkal szemben támasztott belső elvárások és kétévente meg kell újítaniuk a minősítésüket).
Szóval egy ilyen kis minta alapján nem kéne se a rendszert, se a filozófiáját leszólni...

(Szerénytelen leszek, de rajtam pl. minden ismerősöm észrevette és szóvá tette a hatását)

@Hunter Thompson:
Alapvetően asszem azért, mert megerősíti a gerinc melletti izmokat és így azok csökkentik a csigolyák-porcok és hasonlók terhelését

Lokál Patrik 2012.08.01. 20:42:22

@vargatom: nem szólom le, én is szeretném kipróbálni, hiszek is benne. Csak túl van szerintem ez misztifikálva, jobban tetszik a crossfites megközelítés, hogy integráljuk más gyakorlatok közé.

Amúgy nem a barátaim, ismerőseim. Egyszerűen példát akarok látni élőben arra, hogy egy gyenge, dagadt emberből Pavel II lett. Ilyet még nem láttam, de mutassatok bátran :)

Sanyi gyerek · http://parittya.blogspot.com/ 2012.08.01. 20:50:18

Sziasztok!

Jó cikk, remélem sokak érdeklődését felkeltette egy olyan edzés iránt, ami minimális eszközzel és helyigénnyel dolgozva épít egy nagyon teherbíró testet!

A VO2Max-hoz hozzászólva: A 15/15-ös rendszerben 80 körig szokás felépíteni egy adott csapásszámmal illetve golyóval. Ez 40 perc meló.
Ha ezt elérjük, akkor jöhet egy következő felmérés, ahol vagy csapásszámot emelünk vagy golyót növelünk vagy áttérünk a 36/36-os rendszerre.

[corristo] 2012.08.01. 20:56:05

@confidenceandpower_Flóra: jogos, rosszul számoltam. így mégjobb.

[corristo] 2012.08.01. 20:59:30

@vargatom: >bár az RKC-ben elég komolyak az oktatókkal szemben támasztott belső elvárások és kétévente meg kell újítaniuk a minősítésüket

hát ha olyan nagyon komolyak lennének a követelmények, nem járhattam volna két teljesen különböző hozzáértésű edzőhöz. az egyik kurva jó volt, a másik meg ilyen elmegy szintű...

vargatom 2012.08.01. 21:06:31

@Lokál Patrik: Te is tudod hogy ez alapvetően az emberen múlik és nem az alkalmazott rendszeren.

Sztem a bellnek alapvetően azok az előnyei, hogy nagyon egyszerűek de erősek az alapjai, de közben van benne elég változatosság; kevés a gyenge pontja; kicsi az eszköz- és helyigénye; plusz rövidek és intenzívek az edzések, és itthon a viszonylag kis csoportok miatt erős az állandó edzői felügyelet is.
Meg szintén itthon mindig beszivárog plusz tudás más területekről is: FMS, Z-health, primal move, SMR...

A konditermes súlyzózás ehhez képest elsősorban annyiban jobb szerintem, hogy nagyobb izömtömeget lehet vele építeni - viszont bukod a minimalista oldalt eszközben, helyben és időben.
Plusz ha kicsit is intenzívebb edzést csinálsz, akkor tutira mindenki hülyének fog nézni a teremben :)

A crossift meg sztem (részben tapasztalat alapján) túlzásba viszi az eszköztár szélesítését, így még jobban helyhez kötött, sokkal tovább tart mindent megtanulni. Gondolj bele, része az olimpiai gyakorlatok, a kettlebell gyakorlatok, a fegyencedzés-jellegű saját testsúlyos gyakorlatok, plusz vannak még medicinlabdás dolgok, egy rakás plusz dumbbelles és barbelles gyakorlat... Három hónap alatt csak a felszín megkarcolása fért bele nekem heti három edzéssel, folyamatos oktatás mellett.
Plusz szintén túlzásba viszi az intenzitást és mindenből mindenáron versenyt akar csinálni (ami meg nyilván az amerikai eredetéből következik) ami pedig egy idő után az ember idegeire megy...

De ha már eredmények, hát, én úgy másfél-két év alatt, heti 2x1 óra edzéssel ezeket tudtam elérni:
- felmentem 75kg-ról olyan 80kg-ra, a kb. 10% testzsír megtartása mellett
- megvolt a vo2max snatch, 1000 swing mint mérföldkövek teljesítményben
- török felállás simán ment a 32-es súllyal, plusz bele is tudtam nyomni egyet-egyet
- amikor megnéztük a 360gymben a deadliftet, kiderült hogy a korábbi (crossfit alatti) maximumom feljavult 100-ról 130 kilóra
- plusz lefutottam egy félmaratont is, tűrhető idővel

Tudom hogy ezek nem nagy csodák, de azért 33 évesen messze kiemelkedtem vele az ismerettségi körömből ;) és azért közben napi 8-10 órában keményen ment az ülőmunka.
Plusz ami nekem a legfontosabb, hogy a befektetett idő az eredményekhez képest nagyon kevés volt, heti 2x1 órában sztem semmi más nem tud ilyen hatékony lenni, meg gyors és mérhető fejlődést produkálni.

HgGina 2012.08.01. 21:52:34

A hagyományos súlyemelés biztos más móka. De megnézve a súlyemelők ízületeit szkeptikus vagyok az egészségesség kérdésében. A természetes mozgást meghaladó bármely sport valamelyik testrészre durván káros. A döntő részük az ízületeket teszi tönkre. Nálunk családon belül tornász, vívó és tollaslabdázó is volt. Mindegyiknek kikészültek az ízületei, pedig ezek nem is olyan rettenetesen megterhelők, mint humán targoncát játszani. Mondjuk a sakk és a sporthorgászat talán kivétel.

Viktor H 2012.08.01. 22:32:57

@HgGina:

ha az ember ésszel csinálja akkor nem okoz sérülést viszont a nemmozgásnál semmi sem kártékonyabb .
qzt persze ne felejtsük el hogy a profisportnál jóval magasabb a sérülésveszély ugyhogy ne abbol induljunk ki hogy Igor Szergejev 50év profi súlyemelés után kronikus izületi gyulladást és porckorong sérvet szenvedett tehát a súly emelés rossz , usszunk inkább vagy bringázzunk mert ez hülyeség !
a súlyemelés amugy a legesleg funkcionálisabb edzés amiből minden sportoló profitálhat. ezekután jön a kettlebell lévén egy tőröl fakadnak.

amugy egy sakkozónak a válla dereka nyaka könyöke fájdulhat meg .. és ez nem vicc !

Gekko 2012.08.02. 00:15:25

@HgGina: Ez így butaság. Az ízületeink pont ilyen mozgások miatt lettek olyanok, amilyenek. A fáról valahogy le kellett másznunk, szerszámot használnunk, halásznunk és vadásznunk, majd földet túrnunk. Az, hogy az elmúlt cca 100 év során fokozatosan csökkent a fizikai igénybevétel, még nem jelenti azt, hogy az izületeink "am bloc" visszafejlődtek volna.
A monoton versenysport az más. Ott határértéken terhelsz, amin néha - gyakran - átcsúszol. De itt erről szó nem volt.

vasgyuszi 2012.08.02. 11:09:17

@[sy]: azé' én a 20%-os tzs-nak nagyon tudnék örülni így 39%-osan ;)
Mondjuk a tavalyi 152-rol lementem 128,5-re, de nem akarok itt megállni...

Asidotus 2012.08.05. 15:52:32

@vargatom:
"Másrészt pedig teljesen más a filozófia, messze nem csak az anaerob jellegű, 5x5 ismétléses erőnléti edzések jellemzik."
Én is találkoztam már (csak írásban, szóban) ezzel a tipikus kettlebell filozófiával, hogy csak a fülesgolyóval lehet sokféle edzésterhelést csinálni.
Ha akarom, felpakolom a nagy, kétkezes rudat olyan súlyra, amivel 5*5-öt edzek.
De ha akarom, akkor csak annyit teszek rá, amivel megy a 16 ismétlés, és pihenés helyett az egy szett fekvenyomást 1 szett széles fogású lehúzás követ, stb.
Kördezést, magasabb ismétlésszámú, szuperszett jellegű edzéseket rendes súlyzóval is lehet tolni.
A test kinézetét, azt, hogy mekkora izmokat épít az ember, meg alapvetően az étkezés határozza meg, nem pedig a súlyzó formája.
Ha egy kettlebelles úgy kajálna, mint egy testépítő, akkor hasonló alkata lenne.

vargatom 2012.08.06. 23:12:13

@Nűnű:
Ahogy írtam, ez a standard barbellel/dumbbellel végzett magas intenzitásos edzés kábé a Crossfit volna (egyébként ők is kettlebellel csinálják a lengetést és a szakításon belül is van ilyen meg barbelles verzió, mert nem ugyanaz a kettő). Persze nyilván más "rendszerek" is követhetnek ilyen filozófiát, de én nem nagyon hallottam róla. Te is azt írod, hogy "ha akarom" és nem azt hogy "én is szoktam"... ;)

Egyébként pedig az RKC-ben és Crossfitben szokásos intenzitású terheléssel nem nagyon találkoztam még sehol máshol súlyzós edzés során, főleg a tipikus hazai edzőtermekben nem. Eleve ezért kerestem meg először Radnai Tamásékat, aztán meg egy RKC edzőt, mert csak ők foglalkoztak ilyennel érdemben.
Egyébként sokszor a terem felszerelése sem alkalmas intenzív, pl. gumírozott tárcsák nélkül és tükrök között elég kockázatos lendületből mozgatni a súlyokat. Crossfithez alap a magnézium, az se nagyon szokott lenni. A lengetés és a szakítás pedig elég komplikált dumbbellel, mondjuk pl. thrusternél viszont tényleg majdnem mindegy. Meg ahogy írtam, tényleg mindenhol komplett hülyének néznek, ha ilyesmivel próbálkozol és csatakosra izzadod magad.

A testalkattal pedig több okból sincs igazad, a teljes testes, funkcionális edzés igenis nagyon más alkatot épít, mint a body building. Eleve kezdésnek fontos a saját testsúly is, pl. húzódzkodásnál, marhára nem mindegy hogy 80 vagy 100 kilóval tud az ember ugyanakkora erőt kifejteni.
Az izolációs edzés mellékhatásairól nem is beszélve, szintén jellemzője a tipikus testépítőnek (tehát aki főleg gépen edz) a különféle stabilizáló izmok elhanyagolása és az aránytalanság.
Ott van pl. a hazai crossfit egyik nagy embere, Kovács Lacee, hát nem mondanám tipikus body buildernek, de ez minden crossfitesre elmondható (google image search).

Plusz én mindhárom említett edzést kipróbáltam már a gyakorlatban is jó néhány hónapig, szóval tapasztalatból is beszélek, elég jól fel tudtam mérni magamon is a különbségeket. Egyébként is csak javasolni tudom, hogy mindenki próbálja ki maga is a kettlebellt, mielőtt ítéletet mond róla...

crix 2012.08.07. 10:12:02

Első kettlebell edzés hosszú idejű sport hanyagolás után.
Tegnap este megvolt az első edzés. Derékfájás eltűnt, de a gerinc melletti izmok bizony sajogtak, a terheléstől. 3x sikerült teljesen elszédülni, és felpolcolt lábbal feküdni. Na meg eregettük a tócsákat bőséggel.
Mári Tamás edzőnél voltam. A kezdőkkel külön foglalkozott. Javította a hibás mozgásokat, tartásokat.
Összefoglalva: feszülő izmok, izomláz várás.
Érzésre: állati faja.

koxx · http://oakley.blog.hu/ 2012.08.08. 07:39:28

@crix: Mári Tomi jó választás volt, sztem ő az egyik legjobb RKC-s edző itthon.
Sokszor lesz még izomlázad :)

crix 2012.08.08. 09:54:45

Na akkor az első edzés utáni második nap. További izomlázak jelentkeztek: hasizom, váll, némi tricepsz és ugye comb, minden oldalról.

crix 2012.08.09. 09:50:37

Második edzés: szerencsére egy olyan teremben ahol nem volt 35 fok cserébe volt némi oxigén tartalma a benti ájernek. Az első 5 perc után elmúlt a combomból az izomláz. Aztán az edzés végére visszajött :) A másik: legutóbb nagyképűen könnyűnek gondoltam a 12-es bogyókát. Hát most inkább úgy gondolom jó az :)
Egy edzőtárs arról mesélt, hogy Tomi régebben valaki más edzéstervét követte, de ez a kezdők egy részét elijesztette. Most kicsit máshogy megy, kezdőként "sokkal" "lazább". (Én meg edzés közbne párszor csendben újraélesztettem magam.) Így nem riadnak meg annyira a kezdők. Vissza is tértünk 1 srác kivételével. Nagyon szimpatikus, hogy ha valami gondod van és szólsz akkor segít, ha nem szólsz akkor egész gyorsan észreveszi, pedig sokan vagyunk.
Meg volt zene is, csak kár, hogy a linkin parkot valami nyáltenger, azt meg bloodhound gang.

crix 2012.08.09. 09:53:01

Yah és mivel a zselé nem tartja eléggé a gerincet (fáj a derekam) kaptam házifeladatot is. Ami meglepő módon ugyanaz volt, mint amit a gyógytornán oktattak. Szóval jó volt megint. A combomban levő izomlázat meg már megszoktam, hiányozni fog ha elmúlik :)

crix 2012.08.09. 09:53:54

Valamint az edzés végére jelentkezett a hasizom, hogy köszöni szépen a mozgást, de kicsit megfáradt :)

vargatom 2012.08.09. 22:54:44

Ha ezek az első edzések, akkor gondolom most még a lengetést tanulod, sok falnál guggolással és szumó deadlifttel, igaz? Akkor jópofa lesz a következő 2-3 hónapod :)

crix 2012.08.10. 11:22:08

@vargatom: Ne hidd! Már majdnem volt török felállás is. Persze nyilván tök szarul csinálom, de remekül igyexem. Csak az a baj, hogy az állóképességem még nem teszi lehetővé, hogy mindent a megfelelő intenzitással csináljak. Így most alig van izomlázam. Viszont rákaptam :) Kéne még egy szett edzést beiktatni :) Persze akkor az asszony kicsit kinyírna

crix 2012.08.13. 10:46:06

Barátnőm szerint kisebb lett a testyem. Azt mondja könnyebben átér.
Pénteken meg mozgáshiányom volt.
A kettlebell edzés függőséget okoz?

crix 2012.08.14. 09:38:39

Nah megvolt a harmadik edzés: jó hír, megint barátkoztam a bordásfallal: szédülés kapcsán lábfelpolcolás témában. Plusz keményedik az edzés, már sajogtak a hátizmaim.
Tomi megint csak személy szerint segített a kezdőknek (pl nekem).
Az edzés végére annyira kifáradtam, hogy úgy vonszoltam magam a kocsihoz, és aztán legalább egy óráig nagyon olmosan fáradt voltam. Szerintetek mi az oka?

kamerasmobil 2012.08.16. 00:41:01

Még nem szoktál hozzá.

crix 2012.09.18. 15:30:33

Hogy ne legyen kerek a szám :o
51 komment :)
Visszaolvaastam. kb másfél hónap alatt 4 centitől megszabadult Mr Bélgólem.
Tegnap már nem akartam többször meghalni. Elkezdtem pulzust mérni pusztán kíváncsiságból: 135-177 kb az egész edzés alatt.
Az edzés elkezdése előtt hétvégén megfájdult a derekam takarítás közben. Már nem.
süti beállítások módosítása